Choroszcz.pl
Choroszcz.pl Choroszcz.pl Choroszcz.pl Cyfrowy Urząd Krajowa mapa zagrożeń bezpieczeństwa Fundusze UE Biuletyn informacji publicznej
Choroszcz.pl

Łukasz Piłka Szachowym Mistrzem Gminy!

2020-01-14

Gazeta w Choroszczy

W sobotę 11 stycznia w Miejsko-Gminnym Centrum Kultury i Sportu w Choroszczy odbyły się Mistrzostwa Gminy Choroszcz w szachach. W turnieju wzięło udział szesnaścioro zawodników, w tym 6 juniorów i 5 juniorek.

Spora cześć z nich uczęszcza na zajęcia szachowe organizowane przez M-GCKiS odbywające się w sobotnie poranki.

 

Turniej rozegrano systemem szwajcarskim (każdy zawodnik miał dobieranego przeciwnika przez komputer) z liczbą siedmiu pojedynków. Do zdobycia było maksymalnie 7 punktów (jeden punkt to zwycięstwo w partii, pół punktu za remis oraz zero za przegraną). Tempo gry wynosiło 12 min na zawodnika, z dodawaniem 5 sekund za każde posunięcie. Jedna partia trwała średnio pół godziny.

 

W klasyfikacji generalnej z dorobkiem 6 punktów zwyciężył Łukasz Piłka. Wyprzedził vice-lidera Adama Śliwowskiego jedynie punktacją pomocniczą, tzw. pomniejszonym Bucholzem (w systemie tym pierwszym kryterium jest liczba zdobytych przez zawodnika punktów, zaś kolejnym – liczba punktów zdobytych przez rywali danego gracza, pomniejszona o dwa skrajne rezultaty: zawodnika z największą i najmniejszą liczbą punktów). Trzecim zawodnikiem w klasyfikacji OPEN został Piotr Babul.

 

Wśród juniorów laury zdobyli: Adrian Moroz – 5,5 pkt, Franciszek Krysiewicz i Stanisław Wyszyński – obaj po 3,5 pkt. Najlepsza wśród kobiet była Zofia Krysiewicz – 4 pkt. Srebrny medal zdobyła Wiktoria Siemieniuk, zaś brąz Ewa Talipska – obie z dorobkiem 3 pkt.

 

Najlepsi w klasyfikacji OPEN i JUNIOR otrzymali nagrody rzeczowe ufundowane przez M-GCKiS. Wszyscy zawodnicy: dyplom i drobny upominek.

 

Serdecznie gratulujemy.

 

Zawody, zorganizowane przez M-GCKiS w Choroszczy, sędziował autor tegoż sprawozdania – Łukasz Stasienko.

 

Podczas turnieju był słodki poczęstunek, a także możliwość gry w „piłkarzyki” w przerwach pomiędzy partiami, z czego dzieci bardzo chętnie korzystały.

 

Szczegółowe wyniki można prześledzić na stronie chessmanager.com, wpisując w lewym górnym rogu w polu „Szukaj” hasło "Choroszcz", ewentualnie korzystając z tego adresu.

 

Podczas turnieju na tablicy demonstracyjnej była ustawiona ciekawa taktyczna zagadka, która widnieje na diagramie poniżej. W zadaniu zaczynają białe, i wygrywają. Mają sporą przewagę: wieżę za dwa czarne pionki, jednak ich król jest w trudnej sytuacji, zatem nie mogą sobie pozwolić na najmniejszy błąd. Motywem przewodnim w zadaniu jest słabość czarnego króla przez specyficzne ustawienie łańcucha pionków w jego otoczeniu, bez posiadania czarnopolowego gońca. Jednak to, co uderza w tym zadaniu, to fakt, iż pasuje ono jak ulał do stwierdzenia, które wielu szachistów już słyszało: „Jeśli widzisz dobre posunięcie to… poszukaj lepszego!”.

 

Narzucające się 1.Wd8+ zostaje odparowane 1…Kh7 (oczywiście nie można wymienić wież ruchem 1…Wxd8 gdyż po Hxd8+ czarne dostają mata na polu h8) po czym czarne łapią oddech. Jak się okazuje nie można zdobyć wieży: 2.Wxc8 z uwagi na: 2…Gb3+ 3. Kb2 Ha2+ 4.Kc1 Hc2 mat. Rozwiązaniem istotnie jest wjazd na ósmą linię jednak nie wieżą a hetmanem. Zatem:

1.Hd8+ (znów nie można połakomić się na hetmana z powodu tego samego mata na h8) 1… Kh7 2. Wxh5+! gxh5 3. Wh6+!! Kxh6 4.Hf6+ Kh7 5. Hg7 mat. Czytelnikom zostawiam znalezienie mata w 4 posunięciach po odpowiedzi czarnych 1… He8 Powodzenia! Rozwiązanie w następnym numerze. Do zobaczenia przy szachownicy!

Matuszewski

[See image gallery at gazeta.choroszcz.pl]