Świadczenie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
W związku z pytaniami napływającymi do Urzędu Miejskiego w Choroszczy w sprawie świadczenia pieniężnego, przysługującego osobom pełniącym funkcje sołtysa, szczegółowe informacje w tej sprawie przedstawiamy poniżej.
Świadczenie pieniężne osobom pełniącym funkcje sołtysa, przysługuje w wysokości 300 zł miesięcznie.
Świadczenie to przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 i 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji, nie mniej niż przez 8 lat;
2) osiągnęła wiek:
a) w przypadku kobiet – 60 lat,
b) w przypadku mężczyzn – 65 lat.
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa, nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
Do okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Świadczenie nie przysługuje osobie skazanej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Świadczenie jest przyznawane na wniosek osoby uprawnionej.
Wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć, między innymi, zaświadczenie burmistrza potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa – na wniosek zainteresowanej osoby.
W załączeniu – ustawa z 26.05.2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz.U. z 2023 r. poz. 1073).
Fot. www.pixabay.com