Świadczenie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa

W związku z pytaniami napływającymi do Urzędu Miejskiego w Choroszczy w sprawie świadczenia pieniężnego, przysługującego osobom pełniącym funkcje sołtysa, szczegółowe informacje w tej sprawie przedstawiamy poniżej.

zipper-g01dc0fe71_1280.jpg

Świadczenie pieniężne osobom pełniącym funkcje sołtysa, przysługuje w wysokości 300 zł miesięcznie.

Świadczenie to przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 i 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji, nie mniej niż przez 8 lat;

2) osiągnęła wiek:
a) w przypadku kobiet – 60 lat,
b) w przypadku mężczyzn – 65 lat.

Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa, nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.

Do okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Świadczenie nie przysługuje osobie skazanej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Świadczenie jest przyznawane na wniosek osoby uprawnionej.

Wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć, między innymi, zaświadczenie burmistrza potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa – na wniosek zainteresowanej osoby.

W załączeniu – ustawa z 26.05.2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz.U. z 2023 r. poz. 1073).

Fot. www.pixabay.com

Powrót na początek strony