Nieodpłatne: pomoc prawna, poradnictwo obywatelskie i mediacja
Potrzebujesz pomocy prawnika, doradcy, mediatora? Jesteś w trudnej życiowej sytuacji, na przykład potrzebujesz pomocy w: rozłożeniu długu na raty, w spłacie pożyczek „chwilówek”, masz kłopoty mieszkaniowe, grozi ci eksmisja, masz problemy pracownicze, z egzekucją alimentów, odziedziczyłeś długi, nie wiesz do jakiego urzędu pójść po pomoc, masz inne problemy związane ze sprawami życia codziennego? Skorzystaj z systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji – informuje Ministerstwo Sprawiedliwości za pośrednictwem Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
Co to znaczy, że pomoc jest nieodpłatna? To znaczy, że wszystkie z podejmowanych działań w ramach:
- nieodpłatnej pomocy prawnej,
- nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
- nieodpłatnej mediacji,
są darmowe i to niezależnie od tego czy sprawa będzie miała finał w sądzie.
Gdzie uzyskam pomoc? Darmową pomoc uzyskasz w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego i mediacji w całym kraju. Punkty znajdują się w każdym powiecie. O tym gdzie jest najbliższy punkt zapytaj:
- w starostwie powiatowym,
- w urzędzie gminy,
- w urzędzie miasta,
lub poszukaj: na stronach internetowych powiatów i gmin (które znajdziesz wpisując w wyszukiwarkę hasło: urząd gminy, powiatu lub miasta i miejscowość, w której punkcie chcesz się zapisać), na stronie internetowej np.ms.gov.pl.
Kto może skorzystać z darmowej pomocy? Gdy uważasz, że koszty pomocy prawnika są dla Ciebie zbyt duże, składasz wykonawcy, którego spotkasz w punkcie, pisemne oświadczenie, że nie jesteś w stanie ponieść takich kosztów. Nie martw się. Nie musisz zabierać ze sobą nic z wyjątkiem dowodu osobistego. Wzór oświadczenia da Ci osoba udzielająca pomocy.
Czy jako przedsiębiorca mogę skorzystać z pomocy? Tak. Jeżeli jesteś osobą samozatrudnioną czyli prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i w ciągu ostatniego roku nie zatrudniałeś żadnych osób. Aby skorzystać z pomocy składasz:
- pisemne oświadczenie, że nie jesteś w stanie ponieść tych kosztów, oraz
- oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku, a także
wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o nieodpłatną pomoc prawną oraz otrzymanej w ciągu dwóch poprzedzających ją lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
Na czym polegają usługi?
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA Prawnik wytłumaczy, jakie masz prawa i obowiązki oraz pokaże sposób rozwiązania Twojego problemu prawnego. W razie potrzeby, jeśli sprawa jeszcze nie trafiła do sądu, sporządzi potrzebne Ci pisma (np. pozew). Jeśli Twoja sprawa już jest w sądzie, prawnik pomoże napisać pisma o zwolnienie od kosztów, albo o ustanowienie pełnomocnika z urzędu, które są potrzebne żebyś nie musiał płacić za prawnika w postępowaniu sądowym.
NIEODPŁATNA PORADA OBYWATELSKA Doradca obywatelski przyjrzy się Twoim problemom, tak aby dostosować pomoc do Twojej sytuacji. Wytłumaczy Ci też jakie masz:
- prawa – czyli czego możesz się domagać,
- i obowiązki – jakie rzeczy musisz zrobić, żeby sobie nie zaszkodzić.
Doradca również będzie Cię wspierał w samodzielnym rozwiązaniu problemu, a w razie potrzeby, sporządzi wspólnie z Tobą plan działania wyjścia z sytuacji oraz pomoże Ci krok po kroku go wykonać.
NIEODPŁATNA MEDIACJA Jeśli masz z kimś konflikt, możesz zapisać się na mediację. W takim przypadku mediator będzie pomagał Wam się pogodzić bez pójścia do sądu. Możesz także poprosić o sporządzenie projektu umowy o mediację lub wniosku o jej przeprowadzenie przed sądem, albo wniosku o przeprowadzenie mediacji w sprawie karnej, czy wniosku do sądu o zatwierdzenie ugody, którą zawarłeś wcześniej podczas mediacji.
Uwaga! Z usługi nieodpłatnej mediacji wyłączone są mediacje zlecone przez sąd oraz sprawy, w których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pomiędzy stronami konfliktu występuje przemoc.
Czym się różni pomoc prawna od porady obywatelskiej?
Pomoc prawna:
- jest udzielana w momencie, kiedy problem danej osoby jest typowo prawny, m.in. gdy potrzebne będzie pójście z tym problemem do sądu, na przykład, gdy osoba chce się rozwieść, ale sama nie jest w stanie napisać pozwu rozwodowego lub gdy samotna matka chce wystąpić o alimenty i także nie wie jak takie pismo sformułować,
- pomocy prawnej udziela prawnik,
- jeżeli okaże się, że problem danej osoby nie jest tylko prawny, wtedy udzielający pomocy odsyła daną osobę do miejsca, gdzie może ona stosowną pomoc uzyskać, np. do poradni psychologicznej, ośrodka pomocy społecznej, czy pogotowia dla ofiar przemocy w rodzinie.
Pomoc obywatelska:
- może, ale nie musi dotyczyć problemu prawnego. Poradą będzie, na przykład wskazanie osobie, której zmarł ktoś bliski, do jakiego urzędu powinna się udać, by załatwić wszystkie potrzebne formalności, jak wydanie aktu zgonu, czy wystąpienie o zasiłek pogrzebowy,
- porad obywatelskich udziela doradca obywatelski,
- doradca w przypadku stwierdzenia, że problem nie jest wyłącznie prawny, nie musi odsyłać do innych miejsc, tylko sam może starać się pomóc danej osobie.
Jak można się zapisać na poradę?
- telefonicznie: każdy powiat prowadzi specjalny numer telefonu do zapisów i udzielania informacji; numer telefonu jest dostępny na stronach internetowych powiatów, w tym też Twojego,
- lub elektronicznie: na podany przez powiat adres e-mail lub na stronie np.ms.gov.pl/zapisy,
- lub osobiście: w starostwie powiatowym.
Jak długo będę czekał na poradę? To zależy od tego jak dużo osób zgłosiło się na poradę. Prawnik lub doradca obywatelski postarają się przyjąć każdego beneficjenta jak najszybciej.
Wyjątki:
- z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy,
- kobiety w ciąży zawsze obsługiwane są poza kolejnością.
Co musisz przygotować? Dokument tożsamości: taki jak dowód osobisty, paszport, lub inny dokument potwierdzający tożsamość; a także dokumenty dotyczące Twojego problemu: jeśli w ogóle takie masz. Nie są one obowiązkowe. Możesz też po prostu opowiedzieć prawnikowi, doradcy lub mediatorowi o swoim problemie. Jeśli dysponujesz dokumentami, pamiętaj o nich!,
Jeśli jesteś samozatrudnionym przedsiębiorcą, przygotuj: wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o nieodpłatną pomoc oraz otrzymanej w ciągu dwóch poprzedzających ją lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
Co jeśli jestem osobą z niepełnosprawnościami? Będąc osobą z trudnościami w poruszaniu lub komunikowaniu się możesz skorzystać z pomocy:
* stacjonarnie, czyli w punkcie nieodpłatnej pomocy:
- możesz przyjść na wizytę z osobą, która pomoże Ci dotrzeć do punktu i będzie pomagać prawnikowi Ciebie zrozumieć, np. może to być osoba bliska, opiekun lub osoba posługująca się językiem migowym,
- podczas zapisywania się na poradę, możesz poprosić o pomoc tłumacza języka migowego,
* możesz też skorzystać z pomocy w dogodnym dla siebie miejscu:
- jeżeli ze względu na stan zdrowia nie możesz go opuszczać, np. w szpitalu lub domu,
- w miejscu wyposażonym w urządzenia ułatwiające porozumiewanie się, na przykład w siedzibie stowarzyszenia pomagającego osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się,
- lub w miejscu, w którym będzie możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego, np. w budynku starostwa stale współpracującego z tłumaczem języka migowego,
Osoby z niepełnosprawnościami mogą skorzystać także z pomocy w szczególnych formach: po zapisie na wizytę, prawnik lub doradca obywatelski skontaktuje się z Tobą. Może udzielić Ci pomocy telefonicznie, za pośrednictwem komunikatora internetowego (np. Skype) lub przez wiadomość e-mail. Forma udzielenia pomocy musi być wcześniej uzgodniona z pracownikiem starostwa powiatowego lub urzędu miasta, konieczne jest pozostawienie danych kontaktowych do siebie, takich jak numer telefonu lub adres e-mail.
Jak wygląda pomoc w czasie epidemii COVID-19? W 2021 roku powrócił tryb stacjonarny udzielania porad, ale nadal w związku ze stanem epidemii nieodpłatna pomoc prawna, poradnictwo obywatelskie i mediacja mogą być udzielane za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, czyli telefonicznie, za pośrednictwem poczty e-mail oraz przy wykorzystaniu innych komunikatorów internetowych, np. rozmowy wideo.
Uwaga! Jeżeli porada udzielana jest zdalnie, nie musisz składać żadnych oświadczeń wymienionych wcześniej!
Edukacja prawna Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat praw i obowiązków, poszukaj wydarzeń organizowanych w Twoim powiecie. Na takich wydarzeniach omawiane są problemy zgłaszane w punktach nieodpłatnej pomocy w danym powiecie. Prowadzą je organizacje pozarządowe na co dzień obsługujące mieszkańców w punktach porad.
Szukaj: wykładów, warsztatów, kampanii społecznych, a także opracowań informatorów i poradników, spotkań osobistych, audycji w lokalnych mediach, webinariów albo podcastów i filmików zamieszczanych w Internecie.
Najczęściej takie wydarzenia odbywają się w bibliotekach, szkołach, miejscach aktywności lokalnej lub klubach pracy.
Informacje o nadchodzących wydarzeniach edukacyjnych organizowanych w okolicy oraz bezpłatne materiały, jak broszury czy biuletyny są dostępne w starostwie powiatowym, np. pod numerem telefonu wyznaczonym do zapisów na wizyty, czy na stronie internetowej powiatu.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
LISTA JEDNOSTEK NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA
NAZWA JEDNOSTKI |
ZAKRES |
ADRES |
TELEFON |
DOSTĘPNOŚĆ |
WWW |
KRYTERIA DOSTĘPU |
|||
RODZINNE |
|||||||||
1. |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie |
Poradnictwo rodzinne i psychologiczne |
ul. Słonimska 15/1 |
(85) 732 17 72; 732 27 32; 732 27 33; 732 24 46 |
pon.-pt.: 7:30-15:30 |
www.pcprb.st.bialystok. wrotapodlasia.pl pcpr@st.bialystok.wrotapodlasia.pl |
Mieszkańcy powiatu białostockiego |
||
2. |
Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Michałowie |
Poradnictwo rodzinne |
ul. H. Sienkiewicza 21 |
(85) 718 95 15 |
pon.-pt.: 7:30-15:30 |
www.spmich.edupage.org sekretariatszkola@michalowo.pl |
Mieszkańcy z gminy Michałowo |
||
PSYCHOLOGICZNE |
|||||||||
3. |
Powiatowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna |
udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej |
ul. Słonimska 15/1 |
(85) 741 62 35 |
pon.-pt.: 8:00-15:00 |
www.pppp.bialystok.pl kontakt@pppp.bialystok.pl |
Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego |
||
4. |
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna |
udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej |
ul. Boh. Westerplatte 8 |
(85) 715 23 34 |
pon.-pt.: 8:00-16:00 |
www.ppp.lapy.pl kontakt@ppp.lapy.pl |
Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego |
||
5. |
Centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego |
Kryzysy psychiczne, |
Fundacja ITAKA |
800 702 222 bezpłatna infolinia |
24 godz. przez 7 dni w tygodniu |
www.liniawsparcia.pl porady@liniawsparcia.pl |
Dla osób będących w kryzysie psychicznym |
||
6. |
Punkt Wsparcia Rodziny w Supraślu |
Pomoc psychologiczna |
ul. J. Piłsudskiego 3 16-030 Supraśl |
604 597 380 |
pon.-śr.: 15:30-18:30 |
https://www.suprasl.pl/index.php/administracja/miejski-osrodek-pomocy-spolecznej/przemoc |
Mieszkańcy z terenu gminy Supraśl |
||
7. |
Szkoła Podstawowa |
Pomoc psychologiczna |
ul. A. i G. Chodkiewiczów 18 |
(85) 718 02 33 |
Poniedziałek: 8:00-13:30 Wtorek: 8:00-13:30 Środa: 10:30-15:00 Czwartek: 8:00-13:30 Piątek: 10:30-12:30 |
spgrodek@grodek.pl |
Dzieci, młodzież i rodzice mający problemy opiekuńczo – wychowawcze z terenu gminy Gródek |
||
PEDAGOGICZNE |
|||||||||
8. |
Powiatowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna |
udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej |
ul. Słonimska 15/1 |
(85) 741 62 35 |
pon.-pt.: 8:00-15:00 |
www.pppp.bialystok.pl kontakt@pppp.bialystok.pl |
Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego |
||
9. |
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna |
udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej |
ul. Boh. Westerplatte 8 |
(85) 715 23 34 |
pon.-pt.: 8:00-16:00 |
www.ppp.lapy.pl kontakt@ppp.lapy.pl |
Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego |
||
10. |
Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Michałowie |
Poradnictwo pedagogiczne |
ul. H. Sienkiewicza 21 |
(85) 718 95 15 |
pon.-pt.: 7:30-15:30 |
www.spmich.edupage.org sekretariatszkola@michalowo.pl |
Mieszkańcy z terenu gminy Michałowo |
||
11. |
Szkoła Podstawowa w Gródku |
Poradnictwo pedagogiczne |
ul. A. i G. Chodkiewiczów 18 |
(85) 718 02 33 |
Poniedziałek: 7:30-15:15 Wtorek: 7:30-9:00 Środa: 7:30-15:30 Czwartek, piątek: |
spgrodek@grodek.pl |
Dzieci, młodzież i rodzice mający problemy opiekuńczo – wychowawcze z terenu gminy Gródek |
||
POMOC SPOŁECZNA |
|||||||||
12. |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie |
Poradnictwo socjalne |
ul. Słonimska 15/1 |
(85) 732 17 72; 732 27 32; 732 27 33; 732 24 46 |
Poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek: Środa: 11:00-19:00 |
wrotapodlasia.pl pcpr@st.bialystok.wrotapodlasia.pl |
Mieszkańcy powiatu białostockiego |
||
13. |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w: Choroszczy |
Poradnictwo:
|
ul. Dominikańska 2 |
(85) 713 22 23 |
Poniedziałek: Wtorek-piątek: |
www.mgops.choroszcz.pl mgops@choroszcz.pl |
Mieszkańcy z terenu gminy: Choroszcz |
||
Czarnej Białostockiej |
ul. Torowa 14a |
(85) 714 61 30 |
pon.-pt.: |
www.m-gops.pl sekretariat@m-gops.pl |
Czarna Białostocka |
||||
Dobrzyniewie Dużym |
ul. Białostocka 23 |
(85) 663 32 56 |
Poniedziałek: Wtorek-piątek: |
www.dobrzyniewoduze.naszops.pl gops@dobrzyniewo.pl |
Dobrzyniewo Duże |
||||
ul. Fabryczna 8 lok. 2 |
(85) 718 01 27 |
Poniedziałek: Wtorek-piątek: |
www.gopsgrodek.naszops.pl gops@grodek.pl |
Gródek |
|||||
Gródku |
|||||||||
Juchnowcu Kościelnym |
Księżyno, ul. Alberta 2 |
(85) 663 11 17 |
Poniedziałek: Wtorek-piątek: |
www.gops.juchnowiec.gmina.pl
gopsjuchnowiec@wp.pl |
Juchnowiec Kościelny |
||||
MOPS w Łapach |
ul. Główna 50 |
(85) 715 25 50; 715 27 18 |
pon.-pt.: 7:30-15:30 |
kontakt@cuslapy.pl |
Łapy |
||||
Michałowie |
ul. Białostocka 11 |
(85) 713 17 82; 713 17 80; 713 17 72 |
pon.-pt.: |
www.mgops.michalowo.eu gopsmich@michalowo.eu |
Michałowo |
||||
Poświętnem |
Poświętne 21 |
(85) 650 13 10, wewn. 4 |
pon.-pt.: |
wrotapodlasia.pl
gops.poswietne@gmail.com |
Poświętne |
||||
MOPS w Supraślu |
ul. J. Piłsudskiego 17 |
(85) 713 27 68; 713 27 67 |
pon.-czw.: pt: |
mgops@merinosoft.com.pl |
Supraśl |
||||
Surażu |
ul. 11 Listopada 16 |
(85) 650 31 94 |
pon.-pt.: |
www.suraz.pl/asp/pomoc-spoleczna,47,,1 mgops@suraz.pl |
Suraż |
||||
Turośni Kościelnej |
ul. Białostocka 5 |
(85) 715 80 18 |
Poniedziałek: Wtorek-piątek: |
gops@turosn.pl |
Turośń Kościelna |
||||
Tykocinie |
ul. Złota 2 |
(85) 686 93 60 |
pon.-pt.: |
www.mgops-tykocin.pl mgops@mgops-tykocin.pl |
Tykocin |
||||
MOPS w Wasilkowie |
ul. Supraślska 21 |
(85) 718 52 57 |
Poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 7:30 – 15:30 Wtorek: 9:00 – 17:00 |
sekretariat@mops.wasilkow.pl |
Wasilków |
||||
MOPS w Zabłudowie |
ul. A. Mickiewicza 5 |
(85) 663 06 44; 674 36 40 do 43 Tel/fax: |
pon.-pt.:
|
www.bip-mops- umzabludow.wrotapodlasia.pl/ pomocspoleczna/pomoc-spoleczna.html biuro@mops-zabludow.pl |
Zabłudów |
||||
Zawadach |
Plac Wolności 12 |
(85) 714 01 16 |
pon.-pt.: |
osrodek-pomocy-spolecznej gops@gminazawady.pl |
Zawady |
||||
ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I INNYCH UZALEŻNIEŃ |
|||||||||
14. |
Punkt Konsultacyjny ds. uzależnień w: Choroszczy |
Poradnictwo w sprawie rozwiązywania problemów uzależnień
|
ul. H. Sienkiewicza 42 |
(85) 713 22 23 |
Poniedziałek: Wtorek: |
Osoby, rodziny mające problemy dot. uzależnień
Choroszcz |
|||
Czarnej Białostockiej |
ul. Torowa 9 |
(85) 714 61 30 |
Czwartek: 11:00-19:00 |
http://m-gops.pl/przemoc-w-rodzinie/ |
Czarna Białostocka |
||||
Juchnowcu Kościelnym |
ul. Alberta 2 |
(85) 663 11 17; 697 011 189 |
wtorek: środa: porady prawne: |
www.gops.juchnowiec.gmina.pl |
Juchnowiec Kościelny |
||||
Michałowie |
ul. Białostocka 30a |
(85) 713 17 73 |
środa: piątek: |
http://bip.ug.michalowo.wrotapodlasia.pl/46ce69ac437d720/ |
Michałowo |
||||
Supraślu |
ul. Piłsudskiego 3 |
572 183 266 |
wtorek: czwartek: piątek: Ostatnia niedziela miesiąca: |
http://www.suprasl.pl/index.php/ administraca/miejski-osrodek-pomocy-spolecznej/przemoc |
Supraśl |
||||
Turośni Kościelnej |
ul. Białostocka 5 |
(85) 715 80 18 |
pon.-pt.: |
gops@turosn.pl |
Turośń Kościelna |
||||
Tykocinie |
ul. 11 Listopada 8 |
(85) 686 93 14 |
pon.-pt.: |
www.umtykocin.pl sekretariat@umtykocin.pl |
Tykocin |
||||
Wasilkowie |
Szkoła Podstawowa im. Króla Zygmunta Augusta w Wasilkowie Miejska Biblioteka Publiczna |
795 727 910 |
Pierwszy i ostatni czwartek miesiąca umawianie telefoniczne W każdy czwartek umawianie telefoniczne |
zaproszenia/bezplatne-porady-psychologiczne-dla-mieszkancow-gminy-wasilkow.html
|
Wasilków |
||||
15. |
Punkt Konsultacyjny przy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gródku |
Poradnictwo w sprawie rozwiązywania problemów uzależnień, motywowanie do podjęcia leczenia |
ul. Fabryczna 8 lok. 2 |
(85) 718 01 27 |
Środa: wizyty ustalane telefonicznie |
gops@grodek.pl |
Mieszkańcy gminy Gródek |
||
16. |
Katolicki Ośrodek Wychowania i Terapii Uzależnień METANOIA |
Pomoc młodzieży uzależnionej lub zagrożonej uzależnieniem |
skr. poczt. nr 45 (Chmielnik 15, teren dawnej Agromy) |
(85) 710 32 41 |
wizyty ustalane telefonicznie |
www.metanoia24.pl poczta@metanoia24.pl |
Osoby uzależnione |
||
17. |
Punkt konsultacyjny dla rodzin dotkniętych problemami uzależnień i przemocy w Wasilkowie |
Pomoc w sprawie wsparcia otoczenia, motywujących do zmian rozmów oraz pomocy terapeutycznej |
Szkoła Podstawowa im. Króla Zygmunta Augusta w Wasilkowie |
795 727 910 |
Pierwszy i ostatni czwartek miesiąca
|
zaproszenia/bezplatne-porady-psychologiczne-dla-mieszkancow-gminy-wasilkow.html |
Wasilków - Pomoc kierowana jest do osób dotkniętych współuzależnieniem i przemocą w rodzinie: rodziców, dzieci, młodzieży, dziadków i innych członków rodziny. |
||
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY DOMOWEJ |
|||||||||
18. |
Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Białymstoku funkcjonujący w ramach Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie |
- poradnictwo psychologiczne, prawne, socjalne i rodzinne - interwencja kryzysowa i wsparcie osób w sytuacji kryzysowej, zapewnienie schronienia |
ul. Słonimska 15/1 |
(85) 732 17 72 |
Poradnictwo psychologiczne: Poradnictwo socjalne: poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek: 7:30-15:30 |
www.pcprb.st.bialystok. wrotapodlasia.pl
|
Mieszkańcy terenu powiatu białostockiego dotknięte przemocą w rodzinie oraz osoby stosujące przemoc w rodzinie |
||
19. |
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska linia” |
- wsparcie |
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom Sekretariat I siedziba główna: Sekretariat II siedziba: |
800 120 002 bezpłatna infolinia czynna całą dobę
|
pon.-pt.: Dyżury prawników: |
www.niebieskalinia.info biuro@niebieskalinia.info |
Dla osób doświadczających przemocy domowej oraz dla świadków przemocy |
||
INTERWENCJA KRYZYSOWA |
|||||||||
20. |
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego
|
Monitorowanie bezpieczeństwa |
ul. Borsucza 2 |
(85) 740 39 67; 740 39 51; 533 330 846; 533 330 845 |
24 godziny na dobę przez |
świadek zagrożenia kryzysowego osoba poszukująca informacji na temat zarządzania kryzysowego |
|||
21. |
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego |
Monitorowanie bezpieczeństwa |
ul. A. Mickiewicza 3 |
(85) 743 95 35 |
24 godziny na dobę przez |
www.gov.pl/web/uw-podlaski/informacje-wojewodzkiego-centrum-zarzadzania-kryzysowego---wczk |
świadek zagrożenia kryzysowego osoba poszukująca informacji na temat zarządzania kryzysowego |
||
22. |
Centralne Zarządzanie Kryzysowe |
Monitorowanie bezpieczeństwa |
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa |
Całodobowy dyżur: |
24 godziny na dobę przez |
http://rcb.gov.pl/zarzadzanie-kryzysowe/ poczta@rcb.gov.pl |
świadek zagrożenia kryzysowego osoba poszukująca informacji na temat zarządzania kryzysowego |
||
DLA OSÓB BEZROBOTNYCH |
|||||||||
23. |
Powiatowy Urząd Pracy |
Poradnictwo z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej |
ul. Pogodna 63/1 Filia w Łapach |
(85) 747 38 00 (85) 715 79 11; 715 79 10 |
Poniedziałek, środa-piątek: wtorek:
|
www.bialystok.praca.gov.pl www.pup.bialystok.sisco.info bibi@praca.gov.pl bibila@praca.gov.pl |
Mieszkańcy z gmin: Choroszcz, Czarna Białostocka, Dobrzyniewo Duże, Gródek, Juchnowiec Kościelny, Michałowo, Supraśl, Tykocin, Wasilków, Zabłudów, Zawady Mieszkańcy z gmin: Łapy, Suraż, Turośń Kościelna, Poświętne |
||
24. |
Wojewódzki Urząd Pracy |
Poradnictwo z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej |
ul. Pogodna 22 |
(85) 749 72 00 |
Poniedziałek: wtorek-piątek: |
Poszukujący pracy i zarejestrowani mieszkańcy województwa podlaskiego; pracodawcy |
|||
25. |
Infolinia Urzędów Pracy - Zielona Infolinia |
Pod tym numerem udzielane są informacje o usługach urzędów pracy |
ul. Trawiasta 20B |
19 524 (z Polski) +48 22 19524 (z zagranicy) Koszt zgodnie z taryfą operatora osoby dzwoniącej |
pon.-pt.: |
www.zielonalinia.gov.pl biuro@zielonalinia.gov.pl |
Mogą korzystać: |
||
DLA OSÓB POKRZYWDZONYCH PRZESTĘPSTWEM |
|||||||||
26. |
Lokalny Punkt Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem |
Wsparcie informacyjne, psychologiczne, prawne i finansowe |
ul. J. Piłsudskiego 17 |
697 697 205 |
poniedziałek: |
www.pokrzywdzeni.gov.pl funduszsprawiedliwosci@ms.gov.pl pomagamy@ta.gov.pl |
Osoby pokrzywdzone przestępstwem i ich osoby bliskie |
||
PRAWO KONSUMENCKIE |
|||||||||
27. |
Powiatowy Rzecznik Konsumentów |
Ochrona praw konsumenckich |
ul. Borsucza 2, pokój 114 |
(85) 740 39 95 |
Poniedziałek: Wtorek: Środa: Czwartek: |
https://samorzad.gov.pl/web/powiat-bialostocki/powiatowy-rzecznik-konsumentow-w-bialymstoku prk@st.bialystok.wrotapodlasia.pl |
Mieszkańcy z terenu Powiatu Białostockiego |
||
28. |
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
Ochrona praw konsumenckich |
UOKiK |
Infolinia konsumencka |
pon.-pt.: |
www.uokik.gov.pl porady@dlakonsumentow.pl |
Prawo konsumenckie |
||
PRAWA PACJENTA |
|||||||||
29. |
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia |
Uprawnienia świadczeniobiorców: |
ul. Pałacowa 3 |
Telefoniczna Informacja Pacjenta dyżur całodobowy z zagranicy: koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora |
Poniedziałek: Wtorek-Piątek: |
www.nfz-bialystok.pl tip@nfz.gov.pl kancelaria@nfz-bialystok.pl |
Każda osoba objęta ubezpieczeniem lub zainteresowana ubezpieczeniem zdrowotnym, prawem do świadczeń, realizacją świadczeń |
||
30. |
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łapach |
Poradnictwo z zakresu praw pacjenta |
ul. J. Korczaka 23 |
(85) 814 24 38 |
Wtorek: |
www.szpitallapy.pl sekretariat@szpitallapy.pl |
Mieszkańcy z terenu Powiatu Białostockiego niebędący pacjentami SP ZOZ w Łapach |
||
31. |
Rzecznik Praw Pacjenta |
Ochrona praw pacjenta
|
Biuro RPP |
800 190 590 Zapisy na poradę osobistą: |
Infolinia Porada osobista: |
https://www.gov.pl/web/rpp/ kancelaria@rpp.gov.pl |
Z porad może korzystać każdy kto ma poczucie łamania praw pacjenta
|
||
32. |
Narodowy Fundusz Zdrowia - Centrala |
Uprawnienia ubezpieczenia zdrowotnego: |
Narodowy Fundusz Zdrowia |
Infolinia Centralna800 190 590* * połączenia bezpłatne |
pon.-pt.: |
www.nfz.gov.pl kancelariaelektroniczna@nfz.gov.pl |
Każda osoba objęta ubezpieczeniem lub zainteresowana ubezpieczeniem zdrowotnym |
||
33. |
Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych |
Ochrona praw osób niepełnosprawnych |
SIEDZIBA tel.: 538 117 590 KORESPONDENCJA |
801 801 015 koszt połączenia zgodnie |
pon.:
|
www.niepelnosprawni.gov.pl sekretariat.bon@mrips.gov.pl |
Z porad mogą korzystać osoby niepełnosprawne, ich rodziny oraz organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych |
||
PRAWA DZIECKA |
|||||||||
34. |
Rzecznik Praw Dziecka – dziecięcy telefon zaufania |
Ochrona praw dziecka |
Biuro RPD tel.: (22) 583 66 00 fax.: (22) 583 66 96 |
800 121 212 Bezpłatna infolinia Dyżur całodobowy, 7 dni w tygodniu |
pon.-pt.: |
www.brpd.gov.pl rpd@brpd.gov.pl |
Sprawy przemocy, relacji rówieśniczych, szkolnych Może dzwonić każdy, kto doświadcza problemu lub jest świadkiem. |
||
PRAWO UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH |
|||||||||
35. |
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych |
Informacje z zakresu ubezpieczeń społecznych |
ul. Młynowa 29 |
(22) 560 16 00 koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora |
Godziny obsługi klienta: poniedziałek: wtorek-piątek: |
www.zus.pl/o-zus/kontakt/oddzialy-inspektoraty-biura-terenowe/-/details/429 |
Mieszkańcy oraz podmioty z terenu powiatu białostockiego |
||
36. |
Centrum Obsługi Telefonicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych |
Zakres informacji: |
Klienci mogą skorzystać z pomocy pracowników w Centrum Obsługi Telefonicznej lub podczas wizyty osobistej Nr centrali: (22) 667 10 00 |
(22) 560 16 00 koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora |
pon.-pt.: |
www.zus.pl/o-zus/kontakt/centrum-obslugi-telefonicznej-cot- cot@zus.pl |
Adresaci porad:
|
||
PRAWO PRACY |
|||||||||
37. |
Okręgowy Inspektorat Pracy w Białymstoku |
Porady z zakresu prawa pracy |
ul. Fabryczna 2 |
Porady prawne: * dla telefonów komórkowych: * dla telefonów stacjonarncyh: Zgłaszanie wypadków przy pracy (całodobowo): |
telefonicznie: pon.-pt.: osobiście: poniedziałek: wtorek-piątek: |
www.bialystok.pip.gov.pl/pl |
Osoby poszukujące informacji na temat prawa pracy |
||
38. |
Centrum Poradnictwa Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) |
Porady z zakresu prawa pracy |
Główny Inspektorat Pracy tel. 22 391 82 15 |
* dla telefonów stacjonarncyh: * dla telefonów komórkowych: * dla obywateli Ukrainy zatrudnionych na terenie RP: koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora WAŻNE: naliczane są koszty za czas oczekiwania na połączenie |
pon.-pt.: |
www.pip.gov.pl kancelaria@gip.pip.gov.pl
|
Osoby poszukujące informacji na temat prawa pracy |
||
PRAWO PODATKOWE |
|||||||||
39. |
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku |
Informacje podatkowe dot. PIT, CIT, VAT, podatki lokalne, akcyza etc. |
ul. Plażowa 17 |
(85) 878 51 00; 743 36 40; 743 30 10 |
Poniedziałek: Wtorek-piątek: |
Mieszkańcy oraz podmioty z terenu powiatu białostockiego i Miasta Białystok |
|||
40. |
Krajowa Informacja Skarbowa |
Informacje podatkowe dot.: PIT, CIT, VAT, podatki lokalne, akcyza etc. |
ul. Teodora Sixta 17 |
* dla telefonów stacjonarncyh: * dla telefonów komórkowych: * dla telefonów zza granicy: koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora |
pon.-pt.:
|
www.podatki.gov.pl |
Z porad może skorzystać każdy podatnik
|
||
DLA OSÓB BĘDĄCYCH W SPORZE Z PODMIOTAMI RYNKU FINANSOWEGO |
|||||||||
41. |
Rzecznik Finansowy (Ubezpieczonych) |
Prawa ubezpieczonych |
Biuro Rzecznika Finansowego |
Ubezpieczenia gospodarcze: Ubezpieczenia społeczne, OFE ZUS: Ubezpieczenia bankowe i rynku kapitałowego: |
Poniedziałek: Wtorek-piątek: Poniedziałek: Środa i piątek: pon.-pt.: |
Porady e-mail: porady@rf.gov.pl WAŻNE: czas oczekiwania na odpowiedź e-mailową -ok. 2 tyg. https://rf.gov.pl/kontakt biuro@rf.gov.pl |
Osoby ubezpieczone i w sporze dotyczącym ubezpieczeń |
||
INNE |
|||||||||
42. |
WWW.OBYWATEL.GOV.PL |
Informacje i usługi przyjazne obywatelom portal Ministerstwa Cyfryzacji |
|||||||
43. |
Rzecznik Praw Obywatelskich |
Ochrona praw obywatelskich |
Biuro RPO |
800 676 676 WAŻNE: połączenia bezpłatne z telefonów stacjonarnych i komórkowych |
Poniedziałek: Wtorek-piątek: |
www.bip.brpo.gov.pl/pl biurorzecznika@brpo.gov.pl |
Może zgłosić się każdy, kto uważa, że jego prawa są naruszone |
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA i NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE
ZAPISY na wizyty:
- pod numerem telefonu: 533 330 857
- e-mailowo: m.szerenos@st.bialystok.wrotapodlasia.pl, m.wiszniewska@st.bialystok.wrotapodlasia.pl
- lub przez stronę internetową: https://np.ms.gov.pl/podlaskie/bialostocki
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA |
|||||||
|
PROWADZĄCY |
ADRESY |
DNI |
specjalizacja |
lokal dogodny dla osób na wózkach inwalidzkich |
DANE KONTAKTOWE |
WWW |
44. |
Adwokaci: Radcowie Prawni: |
Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach |
poniedziałek: wt.-pt.: |
– |
tak |
Starostwo Powiatowe
Zapisy od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu: * telefonicznie: 533 330 857 m.szerenos@st.bialystok.wrotapodlasia.pl; m.wiszniewska@st.bialystok.wrotapodlasia.pl * lub przez stronę internetową: https://np.ms.gov.pl/podlaskie/bialostocki |
https://samorzad.gov.pl/web/powiat-bialostocki/nieodplatna-pomoc-prawna |
45. |
Adwokaci: Radcowie Prawni: |
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej |
poniedziałek: czwartek: |
– |
tak
|
||
46. |
Adwokaci: wtorek |
Urząd Miejski w Tykocinie |
Wtorek: |
– |
tak
|
||
47. |
Adwokaci: Radcowie Prawni: |
Urząd Miejski w Czarnej Białostockiej |
środa: piątek:
|
– |
tak
|
||
48. |
Adwokaci: Radcowie Prawni: |
Białystok |
pon.-śr.: czw.-pt.: |
Mediacja: |
tak |
||
49. |
Caritas Archidiecezji Białostockiej |
Zabłudów |
piątek: |
Mediacja po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby |
tak |
||
Michałowo |
środa: |
||||||
Supraśl |
wtorek: czwartek: |
||||||
Dobrzyniewo Duże |
Poniedziałek: |
||||||
NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE |
|||||||
50. |
Caritas Archidiecezji Białostockiej |
Choroszcz |
pon.-śr.: czw.-pt.: 12:30-16:30 |
Mediacja: |
tak |
jw. |
jw. |
51. |
Caritas Archidiecezji Białostockiej |
Białystok |
pon.-śr.: czw.-pt.: |
Mediacja po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby |
tak |
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2023 r. poz. 20 tj.) udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, może odbywać się także poza punktem, w miejscu zamieszkania tych osób lub w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość po umówieniu terminu wizyty.
Osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, które po umówieniu terminu wizyty zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego: składają staroście, w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie, że nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2021 r., poz. 945 j.t.) wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość. Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu od starosty drogą elektroniczną oświadczenia i danych kontaktowych osoby uprawnionej, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.