Nieodpłatne: pomoc prawna, poradnictwo obywatelskie i mediacja

Potrzebujesz pomocy prawnika, doradcy, mediatora? Jesteś w trudnej życiowej sytuacji, na przykład potrzebujesz pomocy w: rozłożeniu długu na raty, w spłacie pożyczek „chwilówek”, masz kłopoty mieszkaniowe, grozi ci eksmisja, masz problemy pracownicze, z egzekucją alimentów, odziedziczyłeś długi, nie wiesz do jakiego urzędu pójść po pomoc, masz inne problemy związane ze sprawami życia codziennego? Skorzystaj z systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji – informuje Ministerstwo Sprawiedliwości za pośrednictwem Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.

Nieopłatna pomoc prawna.png

Co to znaczy, że pomoc jest nieodpłatna? To znaczy, że wszystkie z podejmowanych działań w ramach:
- nieodpłatnej pomocy prawnej,
- nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
- nieodpłatnej mediacji,
są darmowe i to niezależnie od tego czy sprawa będzie miała finał w sądzie.

Gdzie uzyskam pomoc? Darmową pomoc uzyskasz w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego i mediacji w całym kraju. Punkty znajdują się w każdym powiecie. O tym gdzie jest najbliższy punkt zapytaj:
- w starostwie powiatowym,
- w urzędzie gminy,
- w urzędzie miasta,
lub poszukaj: na stronach internetowych powiatów i gmin (które znajdziesz wpisując w wyszukiwarkę hasło: urząd gminy, powiatu lub miasta i miejscowość, w której punkcie chcesz się zapisać), na stronie internetowej np.ms.gov.pl.

Kto może skorzystać z darmowej pomocy? Gdy uważasz, że koszty pomocy prawnika są dla Ciebie zbyt duże, składasz wykonawcy, którego spotkasz w punkcie, pisemne oświadczenie, że nie jesteś w stanie ponieść takich kosztów. Nie martw się. Nie musisz zabierać ze sobą nic z wyjątkiem dowodu osobistego. Wzór oświadczenia da Ci osoba udzielająca pomocy.

Czy jako przedsiębiorca mogę skorzystać z pomocy? Tak. Jeżeli jesteś osobą samozatrudnioną czyli prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i w ciągu ostatniego roku nie zatrudniałeś żadnych osób. Aby skorzystać z pomocy składasz:
- pisemne oświadczenie, że nie jesteś w stanie ponieść tych kosztów, oraz
- oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku, a także

wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o nieodpłatną pomoc prawną oraz otrzymanej w ciągu dwóch poprzedzających ją lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.

Na czym polegają usługi?

NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA Prawnik wytłumaczy, jakie masz prawa i obowiązki oraz pokaże sposób rozwiązania Twojego problemu prawnego. W razie potrzeby, jeśli sprawa jeszcze nie trafiła do sądu, sporządzi potrzebne Ci pisma (np. pozew). Jeśli Twoja sprawa już jest w sądzie, prawnik pomoże napisać pisma o zwolnienie od kosztów, albo o ustanowienie pełnomocnika z urzędu, które są potrzebne żebyś nie musiał płacić za prawnika w postępowaniu sądowym.

NIEODPŁATNA PORADA OBYWATELSKA Doradca obywatelski przyjrzy się Twoim problemom, tak aby dostosować pomoc do Twojej sytuacji. Wytłumaczy Ci też jakie masz:
- prawa – czyli czego możesz się domagać,
- i obowiązki – jakie rzeczy musisz zrobić, żeby sobie nie zaszkodzić.

Doradca również będzie Cię wspierał w samodzielnym rozwiązaniu problemu, a w razie potrzeby, sporządzi wspólnie z Tobą plan działania wyjścia z sytuacji oraz pomoże Ci krok po kroku go wykonać.

NIEODPŁATNA MEDIACJA Jeśli masz z kimś konflikt, możesz zapisać się na mediację. W takim przypadku mediator będzie pomagał Wam się pogodzić bez pójścia do sądu. Możesz także poprosić o sporządzenie projektu umowy o mediację lub wniosku o jej przeprowadzenie przed sądem, albo wniosku o przeprowadzenie mediacji w sprawie karnej, czy wniosku do sądu o zatwierdzenie ugody, którą zawarłeś wcześniej podczas mediacji.

Uwaga! Z usługi nieodpłatnej mediacji wyłączone są mediacje zlecone przez sąd oraz sprawy, w których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pomiędzy stronami konfliktu występuje przemoc.

Czym się różni pomoc prawna od porady obywatelskiej?

Pomoc prawna:
- jest udzielana w momencie, kiedy problem danej osoby jest typowo prawny, m.in. gdy potrzebne będzie pójście z tym problemem do sądu, na przykład, gdy osoba chce się rozwieść, ale sama nie jest w stanie napisać pozwu rozwodowego lub gdy samotna matka chce wystąpić o alimenty i także nie wie jak takie pismo sformułować,
- pomocy prawnej udziela prawnik,
- jeżeli okaże się, że problem danej osoby nie jest tylko prawny, wtedy udzielający pomocy  odsyła daną osobę do miejsca, gdzie może ona stosowną pomoc uzyskać, np. do poradni psychologicznej, ośrodka pomocy społecznej, czy pogotowia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Pomoc obywatelska:
- może, ale nie musi dotyczyć problemu prawnego. Poradą będzie, na przykład wskazanie osobie, której zmarł ktoś bliski, do jakiego urzędu powinna się udać, by załatwić wszystkie potrzebne formalności, jak wydanie aktu zgonu, czy wystąpienie o zasiłek pogrzebowy,
- porad obywatelskich udziela doradca obywatelski,
- doradca w przypadku stwierdzenia, że problem nie jest wyłącznie prawny, nie musi odsyłać do innych miejsc, tylko sam może starać się pomóc danej osobie.

Jak można się zapisać na poradę?
- telefonicznie: każdy powiat prowadzi specjalny numer telefonu do zapisów i udzielania informacji; numer telefonu jest dostępny na stronach internetowych powiatów, w tym też Twojego,
- lub elektronicznie: na podany przez powiat adres e-mail lub na stronie np.ms.gov.pl/zapisy,
- lub osobiście: w starostwie powiatowym.

Jak długo będę czekał na poradę? To zależy od tego jak dużo osób zgłosiło się na poradę. Prawnik lub doradca obywatelski postarają się przyjąć każdego beneficjenta jak najszybciej.

Wyjątki:
- z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy,
- kobiety w ciąży zawsze obsługiwane są poza kolejnością.

Co musisz przygotować? Dokument tożsamości: taki jak dowód osobisty, paszport, lub inny dokument potwierdzający tożsamość; a także dokumenty dotyczące Twojego problemu: jeśli w ogóle takie masz. Nie są one obowiązkowe. Możesz też po prostu opowiedzieć prawnikowi, doradcy lub mediatorowi o swoim problemie. Jeśli dysponujesz dokumentami, pamiętaj o nich!,

Jeśli jesteś samozatrudnionym przedsiębiorcą, przygotuj: wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o nieodpłatną pomoc oraz otrzymanej w ciągu dwóch poprzedzających ją lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej  pomocy  w tym okresie.

Co jeśli jestem osobą z niepełnosprawnościami? Będąc osobą z trudnościami w poruszaniu lub komunikowaniu się możesz skorzystać z pomocy:
* stacjonarnie, czyli w punkcie nieodpłatnej pomocy:
- możesz przyjść na wizytę z osobą, która pomoże Ci dotrzeć do punktu i będzie pomagać prawnikowi Ciebie zrozumieć, np. może to być osoba bliska, opiekun lub osoba posługująca się językiem migowym,
- podczas zapisywania się na poradę, możesz poprosić o pomoc tłumacza języka migowego, 

* możesz też skorzystać z pomocy w dogodnym dla siebie miejscu:
- jeżeli ze względu na stan zdrowia nie możesz go opuszczać, np. w szpitalu lub domu,
- w miejscu wyposażonym w urządzenia ułatwiające porozumiewanie się, na przykład w siedzibie stowarzyszenia pomagającego osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się,
- lub w miejscu, w którym będzie możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego, np. w budynku starostwa stale współpracującego z tłumaczem języka migowego,

Osoby z niepełnosprawnościami mogą skorzystać także z pomocy w szczególnych formach: po zapisie na wizytę, prawnik lub doradca obywatelski skontaktuje się z Tobą. Może udzielić Ci pomocy telefonicznie, za pośrednictwem komunikatora internetowego (np. Skype) lub przez wiadomość e-mail. Forma udzielenia pomocy musi być wcześniej uzgodniona z pracownikiem starostwa powiatowego lub urzędu miasta, konieczne jest pozostawienie danych kontaktowych do siebie, takich jak numer telefonu lub adres e-mail.

Jak wygląda pomoc w czasie epidemii COVID-19? W 2021 roku powrócił tryb stacjonarny udzielania porad, ale nadal w związku ze stanem epidemii nieodpłatna pomoc prawna, poradnictwo obywatelskie i mediacja mogą być udzielane za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, czyli telefonicznie, za pośrednictwem poczty e-mail oraz przy wykorzystaniu innych komunikatorów internetowych, np. rozmowy wideo.

Uwaga! Jeżeli porada udzielana jest zdalnie, nie musisz składać żadnych oświadczeń wymienionych wcześniej!

Edukacja prawna Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat praw i obowiązków, poszukaj wydarzeń organizowanych w Twoim powiecie. Na takich wydarzeniach omawiane są problemy zgłaszane w punktach nieodpłatnej pomocy w danym powiecie. Prowadzą je organizacje pozarządowe na co dzień obsługujące mieszkańców w punktach porad.

Szukaj: wykładów, warsztatów, kampanii społecznych, a także opracowań informatorów i poradników, spotkań osobistych, audycji w lokalnych mediach, webinariów albo podcastów i filmików zamieszczanych w Internecie.

Najczęściej takie wydarzenia odbywają się w bibliotekach, szkołach, miejscach aktywności lokalnej lub klubach pracy.

Informacje o nadchodzących wydarzeniach edukacyjnych organizowanych w okolicy oraz bezpłatne materiały, jak broszury czy biuletyny są dostępne w starostwie powiatowym, np. pod numerem telefonu wyznaczonym do zapisów na wizyty, czy na stronie internetowej powiatu.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.

 

LISTA JEDNOSTEK NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA

 

NAZWA JEDNOSTKI

ZAKRES
PORADNICTWA

ADRES

TELEFON
odpłatność połączeń

DOSTĘPNOŚĆ
dni i godziny

WWW
e-mail

KRYTERIA DOSTĘPU

RODZINNE

1.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

Poradnictwo rodzinne i psychologiczne

ul. Słonimska 15/1
15-028 Białystok

(85) 732 17 72; 732 27 32; 732 27 33; 732 24 46

pon.-pt.: 7:30-15:30

www.pcprb.st.bialystok. wrotapodlasia.pl

pcpr@st.bialystok.wrotapodlasia.pl

Mieszkańcy powiatu białostockiego

2.

Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Michałowie

Poradnictwo rodzinne

ul. H. Sienkiewicza 21
16-050 Michałowo

(85) 718 95 15

pon.-pt.: 7:30-15:30

www.spmich.edupage.org

sekretariatszkola@michalowo.pl

Mieszkańcy z gminy Michałowo

PSYCHOLOGICZNE

3.

Powiatowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna
w Białymstoku

udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej

ul. Słonimska 15/1
15-028 Białystok

(85) 741 62 35

pon.-pt.: 8:00-15:00

www.pppp.bialystok.pl

kontakt@pppp.bialystok.pl

Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego

4.

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna
w Łapach

udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej

ul. Boh. Westerplatte 8
18-100 Łapy

(85) 715 23 34

pon.-pt.: 8:00-16:00

www.ppp.lapy.pl

kontakt@ppp.lapy.pl

Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego

5.

Centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego
(zlecenie NFZ)

Kryzysy psychiczne,
stany depresyjne, myśli samobójcze

Fundacja ITAKA
skr. pocztowa 127
00-958 Warszawa 66

800 702 222

bezpłatna infolinia

24 godz. przez 7 dni w tygodniu

www.liniawsparcia.pl

porady@liniawsparcia.pl

Dla osób  będących w kryzysie psychicznym

6.

Punkt Wsparcia Rodziny w Supraślu

Pomoc psychologiczna

ul. J. Piłsudskiego 3 16-030 Supraśl

604 597 380

pon.-śr.: 15:30-18:30

https://www.suprasl.pl/index.php/administracja/miejski-osrodek-pomocy-spolecznej/przemoc

Mieszkańcy z terenu gminy Supraśl

7.

Szkoła Podstawowa
w Gródku

Pomoc psychologiczna

ul. A. i G. Chodkiewiczów 18
16-040 Gródek

(85) 718 02 33

Poniedziałek: 8:00-13:30

Wtorek: 8:00-13:30

Środa: 10:30-15:00

Czwartek: 8:00-13:30

Piątek: 10:30-12:30

www.spgrodek.edu.pl

spgrodek@grodek.pl

Dzieci, młodzież i rodzice mający problemy opiekuńczo – wychowawcze z terenu gminy Gródek

PEDAGOGICZNE

8.

Powiatowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna
w Białymstoku

udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej

ul. Słonimska 15/1
15-028 Białystok

(85) 741 62 35

pon.-pt.: 8:00-15:00

www.pppp.bialystok.pl

kontakt@pppp.bialystok.pl

Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego

9.

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna
w Łapach

udzielanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej

ul. Boh. Westerplatte 8
18-100 Łapy

(85) 715 23 34

pon.-pt.: 8:00-16:00

www.ppp.lapy.pl

kontakt@ppp.lapy.pl

Dzieci i młodzież, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu powiatu białostockiego

10.

Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Michałowie

Poradnictwo pedagogiczne

ul. H. Sienkiewicza 21
16-050 Michałowo

(85) 718 95 15

pon.-pt.: 7:30-15:30

www.spmich.edupage.org

sekretariatszkola@michalowo.pl

Mieszkańcy z terenu gminy Michałowo

11.

Szkoła Podstawowa w Gródku

Poradnictwo pedagogiczne

ul. A. i G. Chodkiewiczów 18
16-040 Gródek

(85) 718 02 33

Poniedziałek: 7:30-15:15

Wtorek: 7:30-9:00

Środa: 7:30-15:30

Czwartek, piątek:
7:30-11:30

www.spgrodek.edu.pl

spgrodek@grodek.pl

Dzieci, młodzież i rodzice mający problemy opiekuńczo – wychowawcze z terenu gminy Gródek

POMOC SPOŁECZNA

12.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

Poradnictwo socjalne

ul. Słonimska 15/1
15-028 Białystok

(85) 732 17 72; 732 27 32; 732 27 33; 732 24 46

Poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek:
7:30-15:30

Środa: 11:00-19:00

www.pcprb.st.bialystok

wrotapodlasia.pl

pcpr@st.bialystok.wrotapodlasia.pl

Mieszkańcy powiatu białostockiego

13.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w:

Choroszczy

Poradnictwo:
- psychologiczne,
- z zakresu pomocy społecznej,
- rozwiązywania problemów alkoholowych,
- przemocy w rodzinie

 

ul. Dominikańska 2
16-070 Choroszcz

(85) 713 22 23

Poniedziałek:
7:30-18:00

Wtorek-piątek:
7:30-15:30

www.mgops.choroszcz.pl

mgops@choroszcz.pl

Mieszkańcy z terenu gminy:

Choroszcz

Czarnej Białostockiej

ul. Torowa 14a
16-020 Czarna Białostocka

(85) 714 61 30

pon.-pt.:
7:30-15:30

www.m-gops.pl

sekretariat@m-gops.pl

Czarna Białostocka

Dobrzyniewie Dużym

ul. Białostocka 23
16-002 Dobrzyniewo Duże

(85) 663 32 56

Poniedziałek:
8:00-16:00

Wtorek-piątek:
7:30-15:30

www.dobrzyniewoduze.naszops.pl

gops@dobrzyniewo.pl

Dobrzyniewo Duże

ul. Fabryczna 8 lok. 2
16-040 Gródek

(85) 718 01 27

Poniedziałek:
8:00-16:00

Wtorek-piątek:
7:30-15:30

www.gopsgrodek.naszops.pl

gops@grodek.pl

Gródek

Gródku

Juchnowcu Kościelnym

Księżyno, ul. Alberta 2
16-001 Kleosin

(85) 663 11 17

Poniedziałek:
9:00-17:00

Wtorek-piątek:
7:30-15:30

www.gops.juchnowiec.gmina.pl

 

gopsjuchnowiec@wp.pl

Juchnowiec Kościelny

MOPS w Łapach

ul. Główna 50
18-100 Łapy

(85) 715 25 50; 715 27 18

pon.-pt.: 7:30-15:30

www.cuslapy.pl

kontakt@cuslapy.pl

Łapy

Michałowie

ul. Białostocka 11
16-050 Michałowo

(85) 713 17 82; 713 17 80; 713 17 72

pon.-pt.:
7:15-15:15

www.mgops.michalowo.eu

gopsmich@michalowo.eu

Michałowo

Poświętnem

Poświętne 21
18-112 Poświętne

(85) 650 13 10, wewn. 4

pon.-pt.:
7:15-15:15

www.ug.poswietne.

wrotapodlasia.pl

 

gops.poswietne@gmail.com

Poświętne

MOPS w Supraślu

ul. J. Piłsudskiego 17
16-030 Supraśl

(85) 713 27 68; 713 27 67

pon.-czw.:
7:30-15:30

pt:
8:00-16:00

http://www.suprasl.pl/index.php/ administracja/miejski-osrodek-pomocy-spolecznej/swiadczenia-z-pomocy-spolecznej

mgops@merinosoft.com.pl

Supraśl

Surażu

ul. 11 Listopada 16
18-105 Suraż

(85) 650 31 94

pon.-pt.:
7:30-15:30

www.suraz.pl/asp/pomoc-spoleczna,47,,1

mgops@suraz.pl

Suraż

Turośni Kościelnej

ul. Białostocka 5
18-106 Turośń Kościelna

(85) 715 80 18

Poniedziałek:
8:30-16:30

Wtorek-piątek:
7:30-15:30

www.gops.turosn.pl

gops@turosn.pl

Turośń Kościelna

Tykocinie

ul. Złota 2
16-080 Tykocin

(85) 686 93 60

pon.-pt.:
7:30-15:30

www.mgops-tykocin.pl

mgops@mgops-tykocin.pl

Tykocin

MOPS w Wasilkowie

ul. Supraślska 21
16-010 Wasilków

(85) 718 52 57

Poniedziałek, środa, czwartek, piątek:

7:30 – 15:30

Wtorek: 9:00 – 17:00

www.mops.wasilkow.pl

sekretariat@mops.wasilkow.pl

Wasilków

MOPS w Zabłudowie

ul. A. Mickiewicza 5
16-060 Zabłudów

(85) 663 06 44; 674 36 40 do 43

Tel/fax:
(85) 663 06 44, wew. 27

pon.-pt.:
7:00-15:00

 

www.bip-mops- umzabludow.wrotapodlasia.pl/

pomocspoleczna/pomoc-spoleczna.html

biuro@mops-zabludow.pl

Zabłudów

Zawadach

Plac Wolności 12
16-075 Zawady

(85) 714 01 16

pon.-pt.:
7:30-15:30

http://gminazawady.pl/urzad/

osrodek-pomocy-spolecznej

gops@gminazawady.pl

Zawady

ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I INNYCH UZALEŻNIEŃ

14.

Punkt Konsultacyjny ds. uzależnień w:

Choroszczy

Poradnictwo w sprawie rozwiązywania problemów uzależnień

 

ul. H. Sienkiewicza 42
16-070 Choroszcz

(85) 713 22 23

Poniedziałek:
14:00-18:00

Wtorek:
14:30-18:30

Osoby, rodziny mające problemy dot. uzależnień
z terenu gminy:

 

Choroszcz

Czarnej Białostockiej

ul. Torowa 9
16-020 Czarna Białostocka

(85) 714 61 30

Czwartek: 11:00-19:00

http://m-gops.pl/przemoc-w-rodzinie/

Czarna Białostocka

Juchnowcu Kościelnym

ul. Alberta 2
16-001 Księżyno

(85) 663 11 17; 697 011 189

wtorek:
15:00-18:00

środa:
15:00-18:00

porady prawne:
czwartek:

15:30-17:30
po wcześniejszym umówieniu się

www.gops.juchnowiec.gmina.pl

Juchnowiec Kościelny

Michałowie

ul. Białostocka 30a
16-050 Michałowo

(85) 713 17 73

środa:
17:00-20:00

piątek:
18:00-20:00

http://bip.ug.michalowo.wrotapodlasia.pl/46ce69ac437d720/

Michałowo

Supraślu

ul. Piłsudskiego 3
16-030 Supraśl

572 183 266

wtorek:
15:00-18:00

czwartek:
16:00-20:00

piątek:
13:00-16:00

Ostatnia niedziela miesiąca:
16:00-20:00

http://www.suprasl.pl/index.php/ administraca/miejski-osrodek-pomocy-spolecznej/przemoc

Supraśl

Turośni Kościelnej

ul. Białostocka 5
18-106 Turośń Kościelna

(85) 715 80 18

pon.-pt.:
7:30-15:30

www.gops.turosn.pl

gops@turosn.pl

Turośń Kościelna

Tykocinie

ul. 11 Listopada 8
16-080 Tykocin

(85) 686 93 14

pon.-pt.:
7:30 – 15:30

www.umtykocin.pl

sekretariat@umtykocin.pl

Tykocin

Wasilkowie

Szkoła Podstawowa im. Króla Zygmunta Augusta w Wasilkowie
ul. Polna 1/4 A
16-010 Wasilków

Miejska Biblioteka Publiczna
ul. Białostocka 19

795 727 910

Pierwszy i ostatni czwartek miesiąca
w godz.: 16:00-19:00

umawianie telefoniczne

W każdy czwartek
w godz.:
15:00-17:00

umawianie telefoniczne

https://wasilkow.pl/pl/newsy/

zaproszenia/bezplatne-porady-psychologiczne-dla-mieszkancow-gminy-wasilkow.html

 

Wasilków

15.

Punkt Konsultacyjny przy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gródku

Poradnictwo w sprawie rozwiązywania problemów uzależnień, motywowanie do podjęcia leczenia

ul. Fabryczna 8 lok. 2
16-040 Gródek

(85) 718 01 27

Środa:
9:00-13:00

wizyty ustalane telefonicznie

www.grodek.pl/profilaktyka

www.gopsgrodek.naszops.pl

gops@grodek.pl

Mieszkańcy gminy Gródek

16.

Katolicki Ośrodek Wychowania i Terapii Uzależnień METANOIA

Pomoc młodzieży uzależnionej lub zagrożonej uzależnieniem
od środków psychoaktywnych

skr. poczt. nr 45
16-020 Czarna Białostocka

(Chmielnik 15, teren dawnej Agromy)

(85) 710 32 41

wizyty ustalane telefonicznie

www.metanoia24.pl

poczta@metanoia24.pl

Osoby uzależnione
w przedziale wiekowym 13-19 lat

17.

Punkt konsultacyjny dla rodzin dotkniętych problemami uzależnień

i przemocy w Wasilkowie

Pomoc w sprawie wsparcia otoczenia, motywujących do zmian rozmów oraz pomocy terapeutycznej

Szkoła Podstawowa im. Króla Zygmunta Augusta w Wasilkowie
ul. Polna 1/4A
16-010 Wasilków

795 727 910

Pierwszy i ostatni czwartek miesiąca
w godz.:
16:00-19:00

wizyty ustalane telefonicznie

 

https://wasilkow.pl/pl/newsy/

zaproszenia/bezplatne-porady-psychologiczne-dla-mieszkancow-gminy-wasilkow.html

Wasilków - Pomoc kierowana jest do osób dotkniętych współuzależnieniem i przemocą w rodzinie: rodziców, dzieci, młodzieży, dziadków i innych członków rodziny.

PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY DOMOWEJ

18.

Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Białymstoku funkcjonujący w ramach Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Białymstoku

- poradnictwo psychologiczne, prawne, socjalne i rodzinne

- interwencja kryzysowa i wsparcie osób w sytuacji kryzysowej, zapewnienie schronienia

ul. Słonimska 15/1
15-029 Białystok

(85) 732 17 72

Poradnictwo psychologiczne:
Środa:

15:00-19:00

Poradnictwo socjalne:

poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek: 7:30-15:30
środa:
11:00-19:00

www.pcprb.st.bialystok. wrotapodlasia.pl

pcpr.bialystok@interia.pl

 

 

Mieszkańcy terenu powiatu białostockiego dotknięte przemocą w rodzinie oraz osoby stosujące przemoc w rodzinie

19.

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska linia”

- wsparcie
- pomoc psychologiczna
- informacja o najbliższym miejscu pomocy
- w problemach przemocy domowej
- pomoc prawna

Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom

Sekretariat I siedziba główna:
ul. Dereniowa 52/54
02-776 Warszawa

Sekretariat II siedziba:
Aleje Jerozolimskie 155
02-326 Warszawa

800 120 002

bezpłatna infolinia czynna całą dobę

 

 

 

pon.-pt.:
8:00-16:00

Dyżury prawników:
(22) 666 28 50
poniedziałek i wtorek:
17:00-21:00

www.niebieskalinia.info

biuro@niebieskalinia.info

Dla osób doświadczających  przemocy domowej oraz dla świadków przemocy

INTERWENCJA KRYZYSOWA

20.

Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego

 

Monitorowanie bezpieczeństwa

ul. Borsucza 2
15-569 Białystok

(85) 740 39 67; 740 39 51; 533 330 846; 533 330 845

24 godziny na dobę przez
7 dni w tygodniu

www.powiatbialostocki.pl

pczk@st.bialystok.wrotapodlasia.pl

świadek zagrożenia kryzysowego

osoba poszukująca informacji na temat zarządzania kryzysowego

21.

Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego

Monitorowanie bezpieczeństwa

ul. A. Mickiewicza 3
15-213 Białystok

(85) 743 95 35

24 godziny na dobę przez
7 dni w tygodniu

www.gov.pl/web/uw-podlaski/informacje-wojewodzkiego-centrum-zarzadzania-kryzysowego---wczk

czk@bialystok.uw.gov.pl

świadek zagrożenia kryzysowego

osoba poszukująca informacji na temat zarządzania kryzysowego

22.

Centralne Zarządzanie Kryzysowe

Monitorowanie bezpieczeństwa

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa
Al. Ujazdowskie 5
00-583 Warszawa

Całodobowy dyżur:
(22)  361 69 00
785 700 177
e-mail: dyzurny@rcb.gov.pl

24 godziny na dobę przez
7 dni w tygodniu

http://rcb.gov.pl/zarzadzanie-kryzysowe/

poczta@rcb.gov.pl

świadek zagrożenia kryzysowego

osoba poszukująca informacji na temat zarządzania kryzysowego

DLA OSÓB BEZROBOTNYCH

23.

Powiatowy Urząd Pracy

Poradnictwo z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej

ul. Pogodna 63/1
15-365 Białystok

Filia w Łapach
ul. Bohaterów Westerplatte 8
18-100 Łapy

(85) 747 38 00

  (85) 715 79 11; 715 79 10

Poniedziałek, środa-piątek:
7:30-15:30

wtorek:
8:00-16:30

 

www.bialystok.praca.gov.pl

www.pup.bialystok.sisco.info

bibi@praca.gov.pl

bibila@praca.gov.pl

Mieszkańcy z gmin: Choroszcz, Czarna Białostocka, Dobrzyniewo Duże, Gródek, Juchnowiec Kościelny, Michałowo, Supraśl, Tykocin, Wasilków, Zabłudów, Zawady

Mieszkańcy z gmin: Łapy, Suraż, Turośń Kościelna, Poświętne

24.

Wojewódzki Urząd Pracy

Poradnictwo z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej

ul. Pogodna 22
15-354 Białystok

(85) 749 72 00

Poniedziałek:
7:30-16:00

wtorek-piątek:
7:30-15:30

www.wupbialystok.praca.gov.pl

sekretariat@wup.wrotapodlasia.pl

Poszukujący pracy i zarejestrowani mieszkańcy województwa podlaskiego;

pracodawcy

25.

Infolinia Urzędów Pracy - Zielona Infolinia

Pod tym numerem udzielane są informacje o usługach urzędów pracy

ul. Trawiasta 20B
15-161 Białystok

19 524 (z Polski)

+48 22 19524  (z zagranicy)

Koszt zgodnie z taryfą operatora osoby dzwoniącej

pon.-pt.:
8:00-18:00

www.zielonalinia.gov.pl

biuro@zielonalinia.gov.pl

Mogą korzystać:
- zarejestrowani
- poszukujący pracy
- pracodawcy
- cudzoziemcy

DLA OSÓB POKRZYWDZONYCH PRZESTĘPSTWEM

26.

Lokalny Punkt Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem

Wsparcie informacyjne, psychologiczne, prawne i finansowe

ul. J. Piłsudskiego 17
16-030 Supraśl

697 697 205
Dyżur całodobowy
7 dni w tygodniu
667 684 321

poniedziałek:
9:00-13:00

www.pokrzywdzeni.gov.pl

funduszsprawiedliwosci@ms.gov.pl

pomagamy@ta.gov.pl

Osoby pokrzywdzone przestępstwem i ich osoby bliskie

PRAWO KONSUMENCKIE

27.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Ochrona praw konsumenckich

ul. Borsucza 2, pokój 114
15-569 Białystok

(85) 740 39 95

Poniedziałek:
7:30-13:30

Wtorek:
7:00-13:30

Środa:
7:00-12:00

Czwartek:
12:15-15:15

https://samorzad.gov.pl/web/powiat-bialostocki/powiatowy-rzecznik-konsumentow-w-bialymstoku

prk@st.bialystok.wrotapodlasia.pl

Mieszkańcy z terenu Powiatu Białostockiego

28.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Ochrona praw konsumenckich

UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa

Infolinia konsumencka
(prowadzona przez Federację Konsumentów):
801 440 220
222 66 76 76
koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora

pon.-pt.:
8:00-18:00

www.uokik.gov.pl

porady@dlakonsumentow.pl

Prawo konsumenckie

PRAWA PACJENTA

29.

Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia
w Białymstoku

Uprawnienia świadczeniobiorców:
- ubezpieczenie zdrowotne
- prawo do świadczeń
- realizacja świadczeń
- leczenie w kraju i poza granicami
- kolejki oczekujących
- terminy leczenia

ul. Pałacowa 3
15-042 Białystok

Telefoniczna Informacja Pacjenta
800 190 590

dyżur całodobowy
7 dni w tygodniu

z zagranicy:
+48 22 125 66 00

koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora

Poniedziałek:
8:00-18:00

Wtorek-Piątek:
8:00-16:00

www.nfz-bialystok.pl

tip@nfz.gov.pl

kancelaria@nfz-bialystok.pl

Każda osoba objęta ubezpieczeniem lub zainteresowana ubezpieczeniem zdrowotnym, prawem do świadczeń, realizacją świadczeń

30.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łapach

Poradnictwo z zakresu praw pacjenta

ul. J. Korczaka 23
18-100 Łapy

(85) 814 24 38

Wtorek:
10:00-13:00

www.szpitallapy.pl

sekretariat@szpitallapy.pl

Mieszkańcy z terenu Powiatu Białostockiego niebędący pacjentami SP ZOZ w Łapach

31.

Rzecznik Praw Pacjenta

Ochrona praw pacjenta

 

Biuro RPP
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa

800 190 590
bezpłatna infolinia

Zapisy na poradę osobistą:
rezerwacja@rpp.gov.pl
lub (22) 532 82 43

Infolinia
pon.-pt.:
8:00 – 18:00

Porada osobista:
Poniedziałek:

9:00-18:00
Wtorek-piątek:

9:00-15:00

https://www.gov.pl/web/rpp/

kancelaria@rpp.gov.pl

Z porad może korzystać każdy kto ma poczucie łamania praw pacjenta

 

32.

Narodowy Fundusz Zdrowia - Centrala

Uprawnienia ubezpieczenia zdrowotnego:
- prawa pacjenta
- leczenie w kraju i poza granicami
- kolejki do świadczeń

Narodowy Fundusz Zdrowia
ul. Rakowiecka 26/30
02-528 Warszawa

Infolinia Centralna800 190 590*
22 125 66 00**

* połączenia bezpłatne
** koszt zgodnie z taryfą operatora

pon.-pt.:
8:00-16:00

www.nfz.gov.pl

 kancelariaelektroniczna@nfz.gov.pl

Każda osoba objęta ubezpieczeniem lub zainteresowana ubezpieczeniem zdrowotnym

33.

Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych

Ochrona praw osób niepełnosprawnych

SIEDZIBA
ul. Żurawia 4A
00-503 Warszawa

tel.: 538 117 590

KORESPONDENCJA
ul. Nowogrodzka 1/3/5
00-513 Warszawa

801 801 015

koszt połączenia zgodnie
z taryfą operatora

pon.:
8:15-16:15

 

www.niepelnosprawni.gov.pl

sekretariat.bon@mrips.gov.pl

Z porad mogą korzystać osoby niepełnosprawne, ich rodziny oraz organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych

PRAWA DZIECKA

34.

Rzecznik Praw Dziecka – dziecięcy telefon zaufania

Ochrona praw dziecka

Biuro RPD
ul. Chocimska 6
00-791 Warszawa

tel.: (22) 583 66 00 

fax.: (22) 583 66 96

800 121 212

Bezpłatna infolinia

Dyżur całodobowy, 7 dni w tygodniu

pon.-pt.:
8:15-16:15

www.brpd.gov.pl

rpd@brpd.gov.pl

Sprawy przemocy,  relacji rówieśniczych, szkolnych
i rodzinnych.

Może dzwonić każdy, kto doświadcza problemu lub jest świadkiem.

 PRAWO UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

35.

Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Oddział w Białymstoku

Informacje z zakresu ubezpieczeń społecznych

ul. Młynowa 29
15-404 Białystok

(22) 560 16 00

koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora

Godziny obsługi klienta:

poniedziałek:
8:00-17:00

wtorek-piątek:
8:00-15:00

www.zus.pl/o-zus/kontakt/oddzialy-inspektoraty-biura-terenowe/-/details/429

Mieszkańcy oraz podmioty z terenu  powiatu białostockiego

36.

Centrum Obsługi Telefonicznej

Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Zakres informacji:
- pomoc techniczna
- składki
- renty
- emerytury

Klienci mogą skorzystać z pomocy pracowników w  Centrum Obsługi Telefonicznej lub podczas wizyty osobistej

Nr centrali: (22) 667 10 00

(22) 560 16 00

koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora

pon.-pt.:
7:00-18:00

www.zus.pl/o-zus/kontakt/centrum-obslugi-telefonicznej-cot-

cot@zus.pl

Adresaci porad:
- ubezpieczeni
- płatnicy
- lekarze

 

PRAWO PRACY

37.

Okręgowy Inspektorat Pracy w Białymstoku

Porady z zakresu prawa pracy

ul. Fabryczna 2
15-483 Białystok

Porady prawne:

* dla telefonów komórkowych:
459 595 408

* dla telefonów stacjonarncyh:
801 002 408

Zgłaszanie wypadków przy pracy (całodobowo):
606 916 117

telefonicznie:

pon.-pt.:
9:00-15:00

osobiście:

poniedziałek:
 9:00-17:00

wtorek-piątek:
9:00-15:00

www.bialystok.pip.gov.pl/pl

 kancelaria@bialystok.pip.gov.pl

Osoby poszukujące informacji na temat prawa pracy

38.

Centrum Poradnictwa Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)

Porady z zakresu prawa pracy

Główny Inspektorat Pracy
ul. Barska 28/30
02-315 Warszawa

tel. 22 391 82 15
fax. 22 391 82 14

* dla telefonów stacjonarncyh:
801 002 006

* dla telefonów komórkowych:
459 599 000

* dla obywateli Ukrainy zatrudnionych na terenie RP:
89 333 17 41

koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora

WAŻNE: naliczane są koszty za czas oczekiwania na połączenie

pon.-pt.:
9:00-15:00

www.pip.gov.pl

kancelaria@gip.pip.gov.pl

 

Osoby poszukujące informacji na temat prawa pracy

PRAWO PODATKOWE

39.

Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku

Informacje podatkowe dot. PIT, CIT, VAT, podatki lokalne, akcyza etc.

ul. Plażowa 17
15-502 Białystok

(85) 878 51 00; 743 36 40; 743 30 10

Poniedziałek:
8:00-18:00

Wtorek-piątek:
8:00-15:00

www.podlaskie.kas.gov.pl/drugi-urzad-skarbowy-w-bialymstoku

2us.bialystok@mf.gov.pl

Mieszkańcy oraz podmioty z terenu powiatu białostockiego i Miasta Białystok

40.

Krajowa Informacja Skarbowa

Informacje podatkowe dot.: PIT, CIT, VAT, podatki lokalne, akcyza etc.

ul. Teodora Sixta 17
43-300 Bielsko-Biała

* dla telefonów stacjonarncyh:
8801 055 055

* dla telefonów komórkowych:
(22) 330 03 30

* dla telefonów zza granicy:
+48 (22) 330 03 30

koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora

pon.-pt.:
8:00-18:00

 

www.podatki.gov.pl

www.kis.gov.pl

Z porad może  skorzystać każdy podatnik

 

DLA OSÓB BĘDĄCYCH W SPORZE Z PODMIOTAMI RYNKU FINANSOWEGO

41.

Rzecznik Finansowy

(Ubezpieczonych)

Prawa ubezpieczonych

Biuro Rzecznika Finansowego
ul. Nowogrodzka 47A
00-695 Warszawa

Ubezpieczenia gospodarcze:
(22) 333 73 28

 Ubezpieczenia społeczne, OFE ZUS:
(22) 333 73 32

 Ubezpieczenia bankowe i rynku kapitałowego:
(22) 333 73 25

Poniedziałek:
9:00-17:00

Wtorek-piątek:
9:00-14:00

Poniedziałek:
14:00-17:00

Środa i piątek:
12:00-14:00

pon.-pt.:
8:00-16:00

Porady e-mail: porady@rf.gov.pl

WAŻNE: czas oczekiwania na odpowiedź e-mailową -ok. 2 tyg.

https://rf.gov.pl/kontakt

biuro@rf.gov.pl

Osoby ubezpieczone i w sporze dotyczącym ubezpieczeń

INNE

42.

WWW.OBYWATEL.GOV.PL

Informacje i usługi przyjazne obywatelom portal Ministerstwa Cyfryzacji

43.

Rzecznik Praw Obywatelskich

Ochrona praw obywatelskich

Biuro RPO
Al. Solidarności 77
00-090 Warszawa

800 676 676

WAŻNE: połączenia bezpłatne z telefonów stacjonarnych i komórkowych

Poniedziałek:
10:00-18:00

Wtorek-piątek:
8:00-16:00

www.bip.brpo.gov.pl/pl

biurorzecznika@brpo.gov.pl

Może zgłosić się każdy, kto uważa, że jego prawa są naruszone

NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA i NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE

ZAPISY na wizyty:
- pod numerem telefonu: 533 330 857
- e-mailowo:
m.szerenos@st.bialystok.wrotapodlasia.pl, m.wiszniewska@st.bialystok.wrotapodlasia.pl
- lub przez stronę internetową: https://np.ms.gov.pl/podlaskie/bialostocki

 

NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA

 

PROWADZĄCY

ADRESY
DYŻURÓW

DNI
i GODZINY

specjalizacja

lokal dogodny dla osób na wózkach inwalidzkich

DANE KONTAKTOWE

WWW

44.

Adwokaci:
poniedziałek, wtorek, środa

Radcowie Prawni:
czwartek, piątek

Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach
ul. Gen. Wł. Sikorskiego 15
18-100 Łapy

poniedziałek:
11:00-15:00

wt.-pt.:
9:00-13:00

 

tak

Starostwo Powiatowe
w Białymstoku
ul. Borsucza 2
15-569 Białystok

 

Zapisy od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu:
poniedziałek: 8:00-16:00
wtorek-piątek:

7:30-15:30

* telefonicznie: 533 330 857 
* e-mailowo:

m.szerenos@st.bialystok.wrotapodlasia.pl;

m.wiszniewska@st.bialystok.wrotapodlasia.pl

* lub przez stronę internetową: https://np.ms.gov.pl/podlaskie/bialostocki

https://samorzad.gov.pl/web/powiat-bialostocki/nieodplatna-pomoc-prawna

45.

Adwokaci:
poniedziałek

Radcowie Prawni:
czwartek

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
w Wasilkowie
ul. Supraślska 21
16-010 Wasilków

 

poniedziałek:
8:00-12:00

czwartek:
8:00-12:00

 

tak

 

46.

Adwokaci:

wtorek

Urząd Miejski w Tykocinie
ul. 11 Listopada 8
16-080 Tykocin

Wtorek:
9:00-13:00

 

tak

 

 

47.

Adwokaci:
środa

Radcowie Prawni:
piątek

Urząd Miejski w Czarnej Białostockiej
ul. Torowa 14a
16-020 Czarna Białostocka

 

środa:
9:00-13:00

piątek:
9:00-13:00

 

 

tak

 

48.

Adwokaci:
poniedziałek, wtorek, środa

Radcowie Prawni:
czwartek, piątek

Białystok
ul. Słonimska 15/1, pok. 42
15-028 Białystok

pon.-śr.:
8:00-12:00 

czw.-pt.:
12:30-16:30

Mediacja:
dyżur specjalistyczny
w każdy poniedziałek
i czwartek

tak

49.

 

Caritas Archidiecezji Białostockiej

Zabłudów
ul. A. Mickiewicza 5
16-060 Zabłudów

piątek:
8:00-12:00

Mediacja po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby
i w ustalonym terminie

tak

Michałowo
ul. Leśna  1
16-050 Michałowo

środa:
8:00-12:00

Supraśl
ul. J. Piłsudskiego 17
16-030 Supraśl

wtorek:
11:00-15:00

czwartek:
10:00-14:00

Dobrzyniewo Duże
ul. Białostocka 25
16-002 Dobrzyniewo Duże

Poniedziałek:
9:00-13:00

NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE

50.

Caritas Archidiecezji Białostockiej

Choroszcz
ul. H. Sienkiewicza 42
16-070 Choroszcz

pon.-śr.:
8:00-12:00 

czw.-pt.:   12:30-16:30

Mediacja:
po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby i w ustalonym terminie

tak

jw.

jw.

51.

Caritas Archidiecezji Białostockiej

Białystok
ul. Słonimska 15/1, pok. 42
15-028 Białystok

pon.-śr.:
12:30-16:30

czw.-pt.:
8:00-12:00

Mediacja po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby
i w ustalonym terminie

tak

Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży  udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.

Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2023 r. poz. 20 tj.) udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, może odbywać się także poza punktem, w miejscu zamieszkania tych osób lub w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość po umówieniu terminu wizyty.

Osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, które po umówieniu terminu wizyty zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego: składają staroście, w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie, że nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2021 r., poz. 945 j.t.) wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość. Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu od starosty drogą elektroniczną oświadczenia i danych kontaktowych osoby uprawnionej, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.

Powrót na początek strony