Nowoczesne zmiany w szkole w Choroszczy
Wraz z nowym semestrem, w statucie Szkoły Podstawowej im. H. Sieniewicza w Choroszczy pojawiły się zmiany "uwalniające" uczniów od prac domowych z niektórych przedmiotów, jak również od noszenia zeszytów – w to miejsce dopuszczalne jest korzystanie z tabletów – alternatywnie i również nie we wszystkich wypadkach. Czy są to zmiany rewolucyjne? Raczej to ewolucja postępująca z duchem czasu.
Zmiany w Statucie Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Choroszczy pojawiły się głównie w dwóch obszarach: w zakresie dopuszczalnych form pracy uczniów i zasad ich oceniania. Tu wprowadzono m.in., by – wobec szeregu dodatkowych zajęć edukacyjnych uczniów oraz podążając w kierunku profilowania ich zainteresowań i naturalnych predyspozycji – praca domowa nie była koniecznym obowiązkiem obligatoryjnie dotyczącym wszystkich. Wprowadzono alternatywę, iż zadawana ona jest uczniom chętnym. Wyjątek stanowią przedmioty egzaminacyjne, tj. język polski, matematyka czy język nowożytny – wówczas praca domowa jest obowiązkiem. Przy czym ważne usprawnienie to takie, że nauczyciel nie może ocenić domowych zadań negatywnie, ani też wystawić negatywnej oceny za ich niewłaściwe wykonanie. Za brak wykonanych zadań domowych z przedmiotów egzaminacyjnych, uczeń otrzymuje „nieprzygotowanie” – z wpisem do dziennika elektronicznego (jako informacja dla rodzica). Dodatkowo, praca domowa powinna zawierać informację zwrotną od nauczyciela o tym, którym treściom edukacyjnym uczeń powinien poświęcić więcej czasu, by mógł je jak najlepiej opanować. Prace domowe z pozostałych przedmiotów oceniane będą na „plusy”, które sumowane będą na ocenę „6” i będą dostosowane do liczby godzin z danego przedmiotu w tygodniu (szczegółowe zasady określa PSO z każdego przedmiotu). Prace domowe wymagające dłuższego przygotowania (np. projekt, wypracowanie, zadania egzaminacyjne i inne) nauczyciel ma obowiązek wpisać do dziennika elektronicznego (określając: temat pracy oraz termin jej wykonania).
Takie rozwiązanie wydaje się być rozsądne: nie likwiduje tradycyjnej instytucji pracy domowej, ale traktuje zadania domowe jako dodatkową zachętę do pracy tych uczniów, którzy są zainteresowani danym obszarem wiedzy. Dodatkowo, jeśli ocenianie pracy domowej nie zawiera sankcji karnych za jej brak, premiuje te osoby, które podjęły dodatkowy wysiłek. Jeśli ponadto zawiera opis obszarów do uzupełnienia przez ucznia, w tym sensie ma charakter edukacyjny w kierunku pozytywnego wzmocnienia.
W obszarze Przedmiotowego Systemu Oceniania z kolei wprowadzone w Szkole w Choroszczy zmiany dopuszczają korzystanie przez uczniów – obok tradycyjnego zeszytu – z tabletów. Tak więc zeszyty „nie znikają” – uczeń stale ma do wyboru: zeszyt i/lub tablet. Dotyczy to wykonywania zadań (prac pisemnych, zadań z matematyki wraz z rysunkami i obliczeniami, wzorów chemicznych i fizycznych i innych), czy tworzenia notatek – które stanowią łatwy dostęp nauczyciela do zapisanych treści. Tablety, z których korzystają uczniowie, są zindywidualizowane, co oznacza, że są własnością ucznia (zostały zakupione we własnym zakresie), są oznakowane w sposób czytelny (zawierają imię, nazwisko i klasę danego ucznia), by ułatwić identyfikację właściciela w razie zagubienia sprzętu. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo, sprawność (naładowanie) urządzenia oraz przechowywane na nim treści, ponoszą uczniowie. Prace domowe wykonane na tablecie z przedmiotów egzaminacyjnych, tj. języka polskiego, języka nowożytnego, według nowych zapisów w statucie, uczeń ma obowiązek przedłożyć nauczycielowi w wersji papierowej zapisanej odręcznie (wyjątek stanowią uczniowie posiadający wskazania w opinii lub orzeczeniu); podobnie: prace domowe wykonane na tablecie z matematyki – uczeń przedkłada nauczycielowi w wersji papierowej. Ważne jest to, że zarówno zeszyt, jak i tablet nie stanowią podstawy do oceny udzielanej uczniowi za ich posiadanie i prowadzenie.
Zaproponowane w szkole w Choroszczy zmiany nie niwelują więc całkowicie ani zeszytów, ani prac domowych, a jedynie – biorąc pod uwagę przemiany, głównie technologiczne, współczesnego świata – wprowadzają usprawnienia w organizacji pracy uczniów. Biorą pod uwagę gros obowiązków edukacyjnych młodych ludzi i związane z tym przeciążenia noszonych przez młodzież plecaków szkolnych i w tym sensie przyczyniają się do dbałości o zdrowie i rozwój młodych ludzi.
Fot. www.pixabay.com