Nowy dowód osobisty
Informujemy, że od poniedziałku 8 listopada br. weszły w życie nowe zasady wydawania oraz nowe wzory dowodów osobistych. Nowe dowody osobiste zawierają odciski palców oraz podpis posiadacza dowodu osobistego. Dzięki temu dowody osobiste są bardziej bezpieczne.
Nowy dowód posiada wszystkie dotychczasowe funkcje dowodu osobistego: potwierdza naszą tożsamość i obywatelstwo, uprawnia do przekraczania granic niektórych państw.
Dotychczasowe funkcjonalności dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowodu), wydawanego od 4 marca 2019 r., pozostają te same – można go używać do elektronicznej komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami.
WAŻNE! Jeśli Państwa dowód osobisty jest nadal ważny – nie musicie go wymieniać.
Złożenie wniosku o dowód osobisty (pobranie odcisków palców) oraz odbiór dokumentu (potwierdzenie tożsamości) wymaga wizyty w urzędzie.
Jeśli Państwa dziecko nie ukończyło 12 lat, wniosek o dowód dla córki lub syna możesz złożyć elektronicznie.
Okres ważności nowych dowodów osobistych:
- 10 lat – dla osób od 12. roku życia;
- 5 lat – dla osób do 12. roku życia;
- 12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.
Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Odciski palców nie są pobierane od:
- dzieci poniżej 12. roku życia;
- osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
Odciski palców są przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie w celu wydania dowodu osobistego. Odciski są automatycznie usuwane z Rejestru:
- w momencie odebrania dowodu przez obywatela, lub
- gdy obywatel nie odebrał dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie).
Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12. rok życia. Podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.
Dotychczasowe funkcjonalności dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowodu), wydawanego od 4 marca 2019 r. pozostają te same:
- logowanie do portali administracji publicznej (np. GOV.pl) i korzystanie z e-usług
- elektroniczne podpisywanie dokumentów (podpis osobisty)
- korzystanie z automatycznych bramek granicznych np. na lotniskach
Dzięki warstwie elektronicznej e-dowód umożliwia m.in.:
Ubiegając się o wydanie dowodu osobistego, możesz zdecydować, czy chcesz podpis osobisty w e-dowodzie, umożliwiający elektroniczne podpisywanie dokumentów. Jeśli tak, zaznacz to we wniosku. Warto!
Jeśli chcesz używać elektronicznych funkcji e-dowodu, to przy odbiorze e-dowodu lub później, w dowolnym urzędzie gminy, ustal kody PIN:
- do logowania – PIN1 (4 cyfry);
- do składania podpisu osobistego – PIN2 (6 cyfr).
Kod PIN2 ustalają tylko te osoby, które zaznaczyły we wniosku, że chcą mieć w e-dowodzie podpis osobisty.
Otrzymasz również kod PUK. Kod PUK służy do odblokowania funkcji logowania i podpisu e-dowodem w przypadku 3-krotnego podania błędnego kodu PIN. Jeśli nie chcesz go odebrać – zostaw w urzędzie.
Kradzież, zagubienie, uszkodzenie e-dowodu – co robić?
* zgłoś zagubienie, kradzież lub uszkodzenie e-dowodu w urzędzie gminy lub w każdej chwili przez internet na stronie GOV.pl – wtedy e-dowód zostanie unieważniony od razu;
* jeśli ukradziono Ci e-dowód, zgłoś to Policji. Nie musisz już dodatkowo zgłaszać tego w urzędzie gminy lub przez internet. E-dowód zostanie unieważniony;
* kradzież lub zagubienie e-dowodu dodatkowo zgłoś w dowolnym banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami.
* jeśli nie wiesz, gdzie jest Twój e-dowód, ale masz nadzieję, że jeszcze go znajdziesz, możesz go zawiesić na maksymalnie 14 dni. Jeśli w tym czasie nie cofniesz zawieszenia, Twój e-dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli w tym czasie cofniesz zawieszenie, Twój e-dowód będzie znowu ważny.
To również możesz zrobić w urzędzie gminy lub przez internet na stronie GOV.pl.
Dodatkowe informacje, w tym jak korzystać z e-dowodu, znajdziesz na stronie: www.edowod.gov.pl.