Świadczenie ratownicze dla strażaków-ratowników OSP
Informujemy, że na podstawie art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych, strażakowi ratownikowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze z tytułu wysługi lat w OSP. Świadczenie to obecnie wynosi 200 zł, niemniej jest corocznie waloryzowane.
Prawo do świadczenia ratowniczego przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych przez co najmniej 25 lat – w przypadku mężczyzn oraz 20 lat – w przypadku kobiet. Wymagany jest bezpośredni udział w akcjach co najmniej raz w roku. WAŻNE: Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.
Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego. Wniosek winien być złożony do komendanta powiatowego (miejskiego) PSP, tj. organu przyznającego, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy strażak ratownik OSP. Wniosek taki wraz z innymi potrzebnymi dokumentami, publikujemy poniżej artykułu.
Prawo do świadczenia ratowniczego przysługuje strażakowi-ratownikowi po osiągnięciu przez mężczyznę 65. roku życia, a przez kobietę 60. roku życia.
Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA.
Wypłata następuje co miesiąc, do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym przyznano świadczenie ratownicze (art. 18 ust. 2 ustawy).
Zgodnie z art. 51. ust 1. ustawy, osobie, która złoży wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, przyznaje się prawo do świadczenia ratowniczego od miesiąca wejścia w życie ustawy, o ile w miesiącu tym osoba ta spełniała wszystkie niezbędne warunki do nabycia prawa do świadczenia ratowniczego.
Wzór wniosku o przyznanie świadczenia określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 2 lutego 2022 r. (Dz. U. z 2022 r., poz. 316) wydany na podstawie art. 17 ust.11 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych. Wniosek ów, jak również inne potrzebne dokumenty umożliwiające przyznanie świadczenia (m.in. pełnomocnictwo, oświadczenie świadka i inne), publikujemy poniżej artykułu jako osobne pliki.
Szczegółowych informacji oraz pomocy w powyższej sprawie w Urzędzie Miejskim w Choroszczy udziela Małgorzata Świątkowska (Choroszcz, ul. Dominikańska 2, pok. nr 20, tel. 85 713 22 50).
Fot. www.pixabay.com