UOKiK: Sprawdzaj, czytaj, pytaj!
28 stycznia obchodzony jest Światowy Dzień Ochrony Danych Osobowych. Jak ważne jest to zagadnienie – i prawo nas wszystkich – przekonujemy się nie tylko w kontakcie z rozmaitymi urzędami czy instytucjami, ale także w codziennym funkcjonowaniu, kiedy wabieni jesteśmy na przykład ofertami dużego, szybkiego zysku bez ryzyka, czy też decydujemy się na zakup rzekomo cudotwórczych leków lub urządzeń medycznych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega: Konsumencie, uważaj! Możesz wpaść w pułapkę! Nie daj się nabrać lub oszukać: „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”.
Kampania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prowadzona od lipca 2020 roku, ma zwrócić uwagę społeczeństwa na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną, wyjątkową sytuacją. Ze skarg konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także do zakupu produktów lub usług, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.
W odpowiedzi na liczne skargi i sygnały konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował kampanię informacyjną celującą w zwiększenie świadomości i bezpieczeństwa konsumentów.
Alternatywne inwestycje finansowe
W trudnych czasach łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na nieuczciwą inwestycję finansową. Oszuści doskonale wiedzą, jak wykorzystać społeczny niepokój i niepewność. Oferty alternatywnych inwestycji w niestandardowe walory, waluty, dobra lub surowce obiecują stały i bezpieczny zysk na wysoki procent, a potem okazują się finansowym fiaskiem.
Trzeba także uważać na projekty inwestycyjne z małą opłatą startową, w których warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. Te z kolei okazują się zwykle piramidami finansowymi.
Pamiętaj: „okazje” zbyt dobre, aby być prawdziwe, to najczęściej oszustwo. I zamiast zyskać, możesz stracić swoje wszystkie oszczędności. Internet, media społecznościowe ― to tu najczęściej czyhają na nas te zagrożenia.
Zobacz, jak się chronić przed nieuczciwymi inwestycjami finansowymi:
https://vimeo.com/uokik/download/438185220/97c01fb97d
Nieuczciwy produkt lub usługa ― zdrowie
W trudnych czasach łatwiej także wpaść w pułapkę i nabrać się na ofertę produktu lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie, np. dzięki działaniu rzekomych leków czy urządzeń. Z ostrożnością podchodźmy do reklam i nie dajmy się na nie nabrać, nawet jeśli naciągacze podszywają się pod lekarzy, ekspertów, renomowane instytuty badawcze czy osoby „uzdrowione”.
Na tego typu nieuczciwe praktyki i oszustwa narażeni są szczególnie starsi konsumenci: nasi rodzice, dziadkowie, sąsiedzi. To do nich sprzedawcy dzwonią lub ― co gorsza ― odwiedzają ich w domach, stosując różne sztuczki i manipulacje: złudzenie wyjątkowej okazji, fałszywy dług wdzięczności, zwodnicze wzbudzanie sympatii, rzekome rabaty i gratisy oraz konieczność podjęcia decyzji „tu i teraz”.
Zobacz, jak się chronić przed nieuczciwymi ofertami produktów i usług:
https://vimeo.com/uokik/download/438185279/a98fc3b4f0
Dlatego: „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”. Jest to też hasło kampanii zainicjowanej przez UOKiK i zarazem apel do konsumentów.
Nie chcesz dać się oszukać i stracić pieniędzy? Oto jak się możesz przed tym ochronić:
- Dokładnie sprawdzaj oferty ― zwłaszcza te pochodzące od nieznanych Ci osób czy organizacji.
- Nie wierz w szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka!
- Nie ulegaj presji dokonania natychmiastowych przelewów, szczególnie na nieznane Ci konta.
- Sprawdzaj reklamy, które pojawiają się, gdy korzystasz z mediów społecznościowych ― czasem są powiązane z odpłatnymi usługami i zapraszaniem Twoich znajomych do projektów biznesowych, które w rzeczywistości są piramidami finansowymi.
- Piramidy finansowe mają kamuflaż ― neutralne albo pozytywnie wyglądające strony www, promujące np. przedsięwzięcia biznesowe, darmowe szkolenia online, inicjatywy społeczne.
- Rzetelny sprzedawca podaje na stronie internetowej dane swojej firmy ― jeśli ich tam nie ma, nie ufaj mu.
- Bądź czujny wobec ofert sprzedawców, którzy chcą przyjść do Twojego domu i przedstawić Ci jakiś produkt lub urządzenie.
- Uważaj, jeśli ktoś dzwoni do Ciebie z ofertą tajemniczego, leczniczego produktu lub urządzenia ― to pewnie dobrze przygotowany manipulator, który sprzeda Ci coś bezwartościowego.
- Czytaj dokumenty, które podpisujesz.
- Daj sobie czas na decyzję ― jeśli ktoś każe Ci ją podjąć natychmiast, bo okazja się nie powtórzy, najprawdopodobniej chce Cię oszukać.
- Pytaj o zdanie lub opinię swoich znajomych lub najbliższych.
- Jeśli podejrzewasz oszustwo, zgłoś sprawę policji.
Więcej informacji:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Magdalena Trusińska
tel. 22 55 60 136
e-mail: magdalena.trusinska@gmail.com
Na podst. mat. org./UM