„Krokus” – świetna współpraca klas SP Choroszcz
Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Choroszczy w tym roku także biorą udział w Międzynarodowym Projekcie „Krokus”. To już kolejny raz, kiedy tak się angażują – tym razem pod hasłem „Ocalić od zapomnienia”. W tym roku projekt połączył pokolenia: zaangażowali się w niego zarówno ósmoklasiści i ich młodsi koledzy z „zerówki”.
Na świecie projekt „Krokus” funkcjonuje już od kilkunastu lat, a każdego roku coraz więcej szkół z różnych państw angażuje się w jego realizację. SP Choroszcz współpracuje w tym zakresie z Irlandzkim Towarzystwem Edukacji o Holocauście oraz Żydowskim Muzeum „Galicja” w Krakowie. Przesłaniem inicjatywy jest umożliwienie jego uczestnikom poznania tematyki Holokaustu oraz uświadomienie młodzieży o niebezpieczeństwach związanych z dyskryminacją, fanatyzmem, uprzedzeniami i nietolerancją.
W tegoroczną realizację projektu „Krokus”, któremu patronuje hasło: „Ocalić od zapomnienia” aktywnie zaangażowali się uczniowie klas VIII SP w Choroszczy. Młodzież, na lekcjach historii poznała idee i cele programu, poznała okoliczności zagłady narodu żydowskiego podczas II wojny światowej. W kolejnych miesiącach uczniowie wezmą udział w zajęciach o Szoah, które wzbogacą ich wiedzę o II wojnie światowej i świadomości na temat zagrożeń wynikających z rozwoju ideologii rasistowskich i nacjonalistycznych, wezmą też udział w konkursie wiedzy o Holocauście.
W ramach projektu, Irlandzkie Towarzystwo Edukacji o Holocauście przesłało SP Choroszcz cebulki żółtych krokusów. Ze względu na pandemię i nauczanie zdalne, ósmoklasiści nie mogli zasadzić kwiatów. Dlatego o pomoc poprosili swoich najmłodszych kolegów z zerówki: dzieci zostały wtajemniczone w idee projektu, a następnie wcieliły się w rolę małych ogrodników. 13 listopada 2020 roku, wraz z wychowawczynią – panią Małgorzatą Cieśluk, przy wsparciu pracowników obsługi, zasadziły cebulki krokusów na klombie przed budynkiem swojej szkoły. Dokładnie i rzetelnie wykonały pracę – tak, aby za kilka miesięcy zobaczyć jej efekty w postaci pięknego krokusowego dywanu, który wiosną będzie cieszył swoim pięknem.
Krokusy mają jednak przede wszystkim upamiętnić półtora miliona żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości, zamordowanych w czasie II wojny światowej. Kolor kwiatów nawiązuje do żółtych gwiazd Dawida, które Żydzi zmuszeni byli nosić w wielu krajach okupowanych przez nazistowskie Niemcy. Na terenie okupowanej Polski, Żydom nakazano zakładać białe opaski z niebieską gwiazdą Dawida. Gwiazda Dawida na ubraniu miała ich napiętnować, upokorzyć, doprowadzić do izolacji od reszty społeczeństwa.
Z niecierpliwością będziemy obserwować rozwój roślin oraz czekać aż pojawią się kwiatki – symbol nadziei i odradzającego się życia. Kwitnące wiosną krokusy przypomną nam o naszych rówieśnikach, którzy stracili życie w wyniku Holocaustu i II wojny światowej. Rośliny uświadomią nam również, iż nawet w obliczu najbardziej tragicznych zdarzeń, nowe życie odradza się, a nadzieja nie umiera.
Wspólna realizacja Projektu „Krokus” jest dla uczniów szkoły w Choroszczy nie tylko doskonałą lekcją historii, ale przede wszystkim nauką wrażliwości na cierpienie innych i szacunku wobec drugiego człowieka. Chcemy, by nasi uczniowie wkraczali w dorosłe życie z wiedzą, do jakich dramatów prowadzą nietolerancja, dyskryminacja, uprzedzenia, ksenofobia czy nacjonalizm. Mamy nadzieję, że dzięki temu ósmoklasiści opuszczą mury naszej szkoły jako młodzi ludzie otwarci na świat i jego różnorodność. Wieloletnią opiekunką i koordynatorką projektu w SP Choroszczy jest Pani Ewa Zalewska.
Na podst. mat. org./UM