Uczniom z Choroszczy nie w głowie korona-próżnowanie!
Kiedy edukacja w całym kraju skierowana została na alternatywne – zdalne formy nauczania, wiele osób określało ten stan, dość prześmiewczo – jako „koronaferie”. Tymczasem dla uczniów z gminy Choroszcz nie by to czas leniuchowania, a dodatkowej twórczej aktywności. Była to okazja do podjęcia wielu różnorodnych działań albo modyfikacji już przyjętych projektów. I uczniowie z gminy Choroszczy pokazali, że nie próżnują!
W czasach pandemii koronawirusa zmieniły się warunki w jakich uczniowie i nauczyciele kontaktowali się ze sobą – do dyspozycji były maile, komunikatory, platformy edukacyjne, portale społecznościowe. Zmieniło się miejsce spotkań, a tym samym miejsce realizacji zadań. Nauczyciele Szkoły Podstawowej w Choroszczy, podobnie jak pedagodzy w całym kraju, systematycznie przesyłali uczniom zadania, ustalali sposób i harmonogram pracy, przekonywali do podjęcia wyzwań, zachęcali i wspierali w działaniach. Uczniowie SP Choroszcz bardzo chętnie angażowali się w różnorodne projekty edukacyjne. Jakie? Przedstawiamy poniżej.
Wielkanocny projekt edukacyjny – dotyczył jednego z najważniejszych świąt w Polsce – Świąt Wielkanocnych. Celem było przedstawienie informacji w języku angielskim na temat tradycji wielkanocnych w naszym kraju. Uczniowie przygotowali postery, następnie wykonali ich zdjęcia, które z kolei zostały opublikowane na grupie Facebook „Globalni w Choroszczy”. Dzięki temu uczniowie z zaprzyjaźnionej szkoły w Nairobi mogli poznać zwyczaje i tradycje świąteczne kultywowane w naszym kraju.
Z okazji Dnia Wody uczniowie przygotowali plakaty informacyjne ukazujące dane statystyczne, a także mapy przedstawiające jak wielkim problemem w wielu miejscach na Ziemi jest brak wody i jakie są tego skutki. Prace uczniów pokazywały, że każdy z nas ma realny wpływ na przeciwdziałanie problemowi braku wody. Wystarczy niewiele: po prostu zwrócić więcej uwagi na to, jak korzystamy z zasobów wodnych na co dzień. Na grupie Facebook „Globalni w Choroszczy” uczniowie mieli okazję zapoznać się z materiałami Polskiej Akcji Humanitarnej, w których zwrócono uwagę na wykorzystanie wody przez człowieka, pokazano też przykłady działalności ludzi prowadzącej do zanieczyszczeń wielu obszarów wodnych. Projekt za zadanie uświadomić uczniom konieczność oszczędzania wody i wspólnej odpowiedzialności za lokalne ekosystemy, które mają ogromny wpływ na klimat, a zarazem na ogólnoświatowe zasoby wody, z których my również korzystamy.
Zabierz kolegę/koleżankę w najpiękniejszy zakątek Polski – uczestnicy tego projektu wcielili się w rolę reporterów i wyruszyli w wyobrażoną podróż po Polsce, by pokazać piękno naszej ojczyzny. Stworzyli wirtualną wycieczkę po Polsce (prezentację multimedialną), opisali najładniejsze miejsca w naszym kraju. Powstało bardzo dużo prac pokazujących przepiękną przyrodę, zabytki, kulturę i zwyczaje opisane w języku polskim oraz angielskim. Projekt ten umożliwił również szlifowanie języka angielskiego.
Śladami wędrówki Stasia i Nel – to inicjatywa, która była skierowana była do uczniów klas piątych. Zadaniem było opracowanie jednego z podanych tematów: 1. Informacje ogólne na temat Afryki. Mapa fizyczna 2. Trasa podróży Stasia i Nel 3. Strefy krajobrazowe i klimatyczne Afryki – pustynia i sawanna 5. Roślinność i zwierzęta sawanny i pustyni. Powstały prace plastyczne i prezentacje multimedialne opisujące piękno przyrody Afryki, zwierzęta i roślinność sawanny oraz pustyni. Dzięki projektowi uczniowie pogłębili wiedzę dotyczącą Afryki, poszerzyli zainteresowania geografią, przyrodą oraz antropologią, wykazali także własną pomysłowość oraz zaangażowanie.
Konkurs Wiedzy o Krajach Unii Europejskiej – to cykliczne wydarzenie, organizowane w SP Choroszcz co roku 9 maja, kiedy obchodzony jest Dzień Europy. Z uwagi na nietypowe warunki, tym razem konkurs został przeprowadzony zdalnie za pomocą platformy edukacyjnej NUADU. Uczestnicy mieli za zadanie odpowiedzieć na pytania dotyczące struktur unijnych, wykazać się znajomością wybranych towarów i produktów, a także stolic państw europejskich oraz rozpoznać zabytki. Poziom konkursu był wysoki, dużą wiedzą wykazali się młodsi uczniowie z klas piątych i czwartych.
W Szkole Podstawowej w Choroszczy zorganizowano również w formie zdalnej konkursy plastyczno- fotograficzne: „#Uczę się w domu”, „Pisanka w fotografii” oraz „Kwiaty dla mamy”. Cieszyły się one dużym zainteresowaniem; wpłynęło wiele prac wykonanych ciekawymi technikami, często z użyciem nietypowych materiałów. Uczniowie wykazali się kreatywnością oraz talentem plastycznym. Konkursy nie tylko rozwijają pasję i zainteresowania uczniów, ale również dają również możliwość osiągnięcia sukcesu.
W czasie pandemii koronawirusa zdalne nauczanie, choć utrudniało dotychczasowy bezpośredni kontakt nauczycieli i uczniów, umożliwiło jednak kontynuację procesu nauczania, przy jednoczesnym ograniczeniu rozprzestrzeniania się zakażenia. Dziękujemy wszystkim uczniom oraz rodzicom za zaangażowanie i udział w projektach lub konkursach organizowanych w SP Choroszcz. Prace choroszczańskich uczniów były prezentowane publicznie na grupie Facebook „Globalni w Choroszczy”.
Barbara Joka, Anna Kozłowska