Uczniowie z Choroszczy z „Henrykami” i kolorowymi paskami przy świadectwie

O tym, że miniony rok szkolny był trudny, wiemy chyba wszyscy. I życzmy, by podobny raczej się nie powtórzył. Ale jakie było jego zakończenie w SP Choroszcz! Liczba nagród i wyróżnień w żadnej mierze nie wskazują na to, że szkoła w trudnym roku „covidowym” zwolniła tempa, a uczniowie byli mniej aktywni. To nie w Choroszczy. W Choroszczy kończy się rok z „Henrykami” i otrzymuje nie tylko tzw. czerwone paski na świadectwie – a kolorowe! I to wszyscy – „Bo wszyscy jesteśmy wyjątkowi”.

Ilustracja do artykułu DSC_0108_00001.jpg

Zakończenie roku w Szkole Podstawowej w Choroszczy odbyło się – podobnie jak w całym kraju: w piątek 25 czerwca. Ale w Szkole w Choroszczy zakończenie roku szkolnego jest absolutnie wyjątkowe. Dlaczego? A w której szkole uczniowie wkraczają w wakacje z „Henrykami” niemal jak z Oscarami? A gdzie w Polsce KAŻDY uczeń wraz ze świadectwem otrzymuje tzw. pasek – w dowód uznania i posiadanych talentów? TYLKO w Choroszczy.

„Henryki” to nagrody (do złudzenia przypominające hollywoodzkie Oscary), które już wpisały się w tradycję szkoły. Jako, że SP Choroszcz dumnie nosi imię Henryka Sienkiewicza – stąd doroczne nagrody – „Henryki” właśnie. Kto je otrzymał za świetne osiągnięcia w 2021 roku? Oto lista nagrodzonych:
- Artysta Roku: Milena Suchocka (6f),
- Sportowiec Roku: Szkolna Drużyna Siatkówki,
- Wolontariusz Roku: Zofia Gogol (5a),
- Przyjaciel Szkoły: Rada Pedagogiczna i pracownicy administracji i obsługi SP w Choroszczy.

„Henryki” oraz tytuł „Ucznia Roku” otrzymali też wychowankowie z najwyższą średnią ocen:
- wśród klas 4 wyróżnili się: Fabian Wierzbicki (4a) i Maciej Ostrowski (4b),
- wśród klas 5: Paweł Ciereniewski (5b),
- wśród klas 6: Oliwier Szymborski (6e),
- wśród klas 7: Miłosz Mancewicz (7d) Aleksandra Maliszewska (7e),
- wśród klas 8: Piotr Wrona (8a) i Zofia Ostrowska (8b).

„Henryki” trafiły również w ręce absolwentów szkoły – „Prymusów Roku”, którzy przez 5 lat nauki na koniec roku uzyskali najwyższe noty oraz wykazali się wzorowym zachowaniem. Do tego grona należą: Piotr Wrona (8a), Jan Żmujdzin (8a), Adrian Moroz (8a), Zofia Ostrowska (8b), Martyna Mikulska (8b) i Weronika Muczyńska (8c).

Wyjątkowym uczniom SP Choroszcz rozdano też nagrody za udział w konkursach przedmiotowych: Oliwier Szymborski (6e) – został laureatem Wojewódzkiego Konkursu Chemicznego (a także zajął III miejsce w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy Chemicznej dla Szkół Podstawowych oraz zdobył wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym „Kangur”), a Martyna Mikulska (8b) – została finalistką Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego. Z kolei Miłosz Mancewicz (7d) w konkursie matematycznym dotarł do etapu rejonowego, co również jest bardzo dobrym wynikiem.

Laureatami konkursu techniczno-ekologicznego „Budka dla owadów pożytecznych” zostali: Adrian Supiński (6c), Adrianna Roszkowska (7c), Filip Dziejma (4b), Igor Wardziński (4d), Kornel Wardziński (7e), Michał Pycz (5a), Milena Waszczuk (6f).

Podczas zakończenia roku szkolnego rozdano również nagrody za konkurs plastyczny, wiedzy i poezji o Janie Pawle II, działalność w Samorządzie Uczniowskim, konkursie zorganizowanym przez Bibliotekę Szkolną, konkursie związanym z dniem św. Patryka.

Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Choroszczy w 2021 roku otrzymała certyfikat Lidera Szkolnych Budżetów Partycypacyjnych, jako że uczniowie, pod opieką nauczycieli, wielokrotnie angażowali się w rozmaite prospołeczne działania. Ich praca została nawet udokumentowana w oficjalnym filmie promocyjnym projektu: Zofia Ostrowska (8b), Piotr Wrona (8a) i Jan Żmujdzin (8a) dzielą się w nim refleksjami ze swoich działań oraz zachęcają innych do udziału w Szkolnym Budżecie Partycypacyjnym (film jest dostępny tu: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=vzn5AZwW-E8&t=2s).

Ale Szkoła w Choroszczy na koniec roku wszystkich swoich uczniów uhonorowała paskami. Dlaczego? Bo wszyscy jesteśmy wyjątkowi. „Bo wszyscy jesteśmy wyjątkowi” – to słowa jednej z nauczycielek, które pojawiły się w mediach społecznościowych i stały się pretekstem do wdrożenia projektu #pasekdlakażdegoucznia. Kolorowe paski dołączone do świadectwa – tak jak tradycyjne tzw. czerwone paski – mają zwrócić uwagę na najróżniejsze talenty, pasje i zainteresowania uczniów. Bo każdy jest inny, ale też każdy jest wyjątkowy: jest w czymś dobry – warto tylko pochylić się i dojrzeć potencjał. Nauczyciele SP Choroszcz podchwycili pomysł i – uwaga: własnoręcznie (!) – swoim uczniom przygotowali kolorowe paski dołączane następnie do świadectw. Chcieli, by w tym roku każdy uczeń SP Choroszcz poczuł, co to znaczy odnieść sukces i być wyjątkowym na miarę swoich możliwości (na tym, między innymi, polega przecież rola nauczycieli i pedagogów: by dostrzec wyjątkowość i wrażliwość w swoim wychowanku).

Uczniom, którzy zdobyli wysokie oceny z przedmiotów, wzorowe lub bardzo dobre zachowanie i aktywnie działającym na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego – tradycyjnie zostały wręczone świadectwa z biało-czerwonym paskiem. Paski w innych kolorach trafiły do uczniów, którzy nie zdobyli wymaganej średniej, ale także posiadają swoje i dzielą się nimi. I tak:

- niebieski pasek – przeznaczony był do specjalistów technologicznych, którzy dzielili się swoją wiedzą o programach i aplikacjach komputerowych, wykonywali prezentacje multimedialne, animacje, filmy, czy pomagali w naprawie i użytkowaniu sprzętu;

- żółty – trafił do wolontariuszy wrażliwych na krzywdę drugiego człowieka, którzy chętnie włączali się w akcje społeczne, pomagali innym w nauce, pomagali seniorom (babciom, dziadkom), stawali w obronie słabszych, działali w samorządzie szkolnym czy klasowym, angażowali się w życie klasy i szkoły;

- zielony – zdobyły osoby zainteresowane przyrodą i ekologią, które chętnie wykonywały eksperymenty i doświadczenia biologiczne, działały na rzecz ochrony klimatu wody, przyrody (również w skali ogólnopolskiej), dbały o rośliny w klasie i szkole;

- pomarańczowy – otrzymali uczniowie aktywni, lubiący sport, prowadzący zdrowy styl życia (np. uprawiający morsowanie, jazdę na nartach, pływanie, grę w piłkę nożną itp.), biorący udział w zawodach sportowych, reprezentujący szkołę i/lub klasę na zawodach sportowych, działający w lokalnych klubach sportowych;

- różowy – trafił do osób kreatywnych i uzdolnionych artystycznie (muzycznie, plastycznie, teatralnie, fotograficznie, o wyobraźni przestrzennej), wykonujących własnoręcznie przedmioty użytkowe lub przedmioty sztuki użytkowej;

- zaś fioletowy – trafił do wnikliwych, odważnych, szukających nieoczywistych rozwiązań – do osób o poczuciu własnej wartości, znających swoje mocne strony i obszary, którymi należy rozwijać; do uczniów zaradnych, samodzielnych, podejmujących decyzje i znających tego konsekwencje, lubiących poznawać siebie, poszukujących odpowiedzi na trudne pytania, odważnych, myślący niestandardowo, do świetnych kolegów, koleżanek,.

Można? Można! A nagradzanie takich wszystkich – i  takich – Uczniów jest prawdziwą przyjemnością. Czego nie krył Burmistrz Choroszczy Robert Wardziński, uczestnicząc w zakończeniu roku szkolnego i wręczając wychowankom zasłużone nagrody i wyróżnienia. Burmistrz tego dnia mógł także poczuć się jak uczeń, ponieważ jako dawny wychowanek, a teraz jako włodarz gminy Choroszcz uroczyście żegnał – odchodzącą na emeryturę, po ponad 40 latach pracy – Panią Małgorzatę Hryniewicką. Pani Pedagog, wszystkim Pedagogom, Uczniom i całej społeczności szkolonej życzymy beztroskiej radości, kreatywności, siły i zdrowia. Wszystkiego, co najlepsze!

Powrót na początek strony